Auto z Niemiec – czy warto? Opłaty, akcyza, weryfikacja historii i stanu samochodu

Rynek wtórny aut w Niemczech oferuje szeroki wybór zadbanych, dobrze wyposażonych samochodów w atrakcyjnych cenach. Co ważne, Niemcy lubią marki, które w Polsce również cieszą się ogromnym uznaniem – BMW, Mercedes, Audi czy VW. Sprowadzenie samochodu z Niemiec jest w pełni legalne i stosunkowo proste, co sprawia, że wielu Polaków decyduje się na ten krok, bądź szuka aut, które już zostały sprowadzone z Niemiec i czekają na nowych właścicieli komisach w Polsce. Jednak proces ten wiąże się z formalnościami, a nieuczciwi sprzedawcy mogą zatajać historię użytkowania i napraw pojazdu. Weryfikacja informacji o sprowadzanym aucie bywa trudniejsza niż w przypadku zakupu krajowego, ale nie jest niemożliwa.
W tym artykule podpowiadam, na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu z Niemiec, jakie koszty trzeba ponieść oraz czy to faktycznie opłacalna opcja.
Zakup używanego auta z Niemiec – czy warto?
Kupno używanego samochodu zawsze wiąże się z ryzykiem. Pojazd mógł być intensywnie eksploatowany lub mieć ukryte wady, które sprzedawca celowo maskuje. W Niemczech ryzyko to jest nieco mniejsze – tamtejsze drogi są w lepszym stanie, a kierowcy często dbają o swoje auta. Niemniej jednak, nie każdy egzemplarz jest w idealnym stanie, dlatego warto dokładnie zweryfikować pojazd przed zakupem. Czy sprowadzenie auta nadal się opłaca? To zależy od wielu czynników, w tym kosztów dodatkowych, takich jak akcyza czy rejestracja.
Jak sprawdzić auto z Niemiec przed zakupem?
Decydując się na sprowadzenie samochodu z Niemiec lub na zakup auta sprowadzonego z Niemiec, warto dokładnie sprawdzić jego historię. Nawet jeśli ogólnie uważa się, że niemieckie auta są zadbane, to nieświadomy kupujący może natrafić na egzemplarze z ukrytymi wadami.
Aby uniknąć problemów:
- Sprawdź numer VIN – wpisz go w wyszukiwarkę Google lub skorzystaj z płatnych raportów historii pojazdu. Czasem można znaleźć ostrzeżenia o danym aucie lub jego sprzedawcy na forach motoryzacyjnych.
- Skontroluj książkę serwisową i dokumentację napraw – upewnij się, że przebieg i historia serwisowa są zgodne z rzeczywistością.
- Jeśli to możliwe, obejrzyj samochód osobiście lub skorzystaj z usług rzeczoznawcy.
Koszty sprowadzenia auta z Niemiec

Całkowity koszt zakupu i rejestracji pojazdu z Niemiec zależy nie tylko od ceny samego auta, ale także od dodatkowych opłat. Oto najważniejsze koszty, które trzeba uwzględnić:
- Podatek akcyzowy – zależny od pojemności silnika:
- do 2.0 l – niższa stawka,
- powyżej 2.0 l – akcyza wynosi aż 18,6% wartości pojazdu.
- Tłumaczenie dokumentów (umowa kupna-sprzedaży) – ok. 200 zł.
- Przegląd techniczny pojazdu – 100 zł (dla aut z LPG – 162 zł).
- Rejestracja samochodu – 256 zł.
Jakie opłaty ponosi kierowca przy rejestracji auta sprowadzonego z Niemiec?
Koszty rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec w Polsce obejmują następujące opłaty:
- dowód rejestracyjny – 54 zł,
- tablice rejestracyjne – 80 zł,
- karta pojazdu – 75 zł,
- pozwolenie czasowe – 13,50 zł,
- nalepki kontrolna i legalizacyjna – 31 zł,
- opłata ewidencyjna – 2,50 zł.
Koszty sprowadzenia auta z Niemiec
Po wyborze samochodu i kontakcie ze sprzedawcą konieczna jest podróż za granicę, często więcej niż jedna. Nie każdy decyduje się na zakup auta przy pierwszym spotkaniu. Do wydatków związanych ze sprowadzeniem pojazdu należy doliczyć koszty paliwa, biletów oraz ewentualnego noclegu. Dlatego wiele osób szuka samochodów już sprowadzonych z Niemiec, czekających na nowych właścicieli w komisach i salonach sprzedaży, które trudnią się w szukaniu aut za zachodnią granicą.
Dokumenty potrzebne do sprowadzenia auta z Niemiec
Po podpisaniu umowy sprzedawca powinien przekazać Ci komplet dokumentów, w tym:
- dowód własności,
- dowód rejestracyjny,
- potwierdzenie przeglądu technicznego,
- analizę składu spalin,
- książkę serwisową,
- kartę pojazdu.
Następnie należy udać się do niemieckiego urzędu komunikacji w celu wyrejestrowania pojazdu. Po załatwieniu formalności otrzymasz tymczasowy dowód rejestracyjny, tablice zjazdowe oraz opłacisz obowiązkowe ubezpieczenie OC. Cały proces trwa kilka godzin, a koszty wynoszą kilkadziesiąt euro. Jeśli planujesz dłuższy pobyt w Niemczech, warto rozważyć krótkoterminowe ubezpieczenie AC.
Rejestracja samochodu z Niemiec w Polsce – ile trzeba zapłacić w polskim urzędzie?

Po powrocie do kraju czekają kolejne formalności. Pierwszym krokiem jest uregulowanie akcyzy w Urzędzie Celnym:
- 3,1% wartości auta dla silników do 2000 cm³,
- 18,6% dla większych jednostek.
Warto unikać prób zaniżania wartości pojazdu – Urząd Skarbowy może zakwestionować nierealną wycenę i nałożyć dodatkowe opłaty.
Dodatkowe koszty obejmują:
- tłumaczenie dokumentów – ok. 200 zł,
- przegląd techniczny – ok. 100 zł.
Na rejestrację samochodu w Polsce jest 30 dni. Niedotrzymanie tego terminu skutkuje karą w wysokości od 200 do 1000 zł. Koszt wyrobienia tablic i dowodu rejestracyjnego to 256 zł.
Nie można zapominać o obowiązkowym ubezpieczeniu OC. Warto również sprawdzić warunki przepisania polisy od poprzedniego właściciela.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie auta z Niemiec?
Sprowadzenie samochodu z Niemiec często jest opłacalne, ale wymaga ostrożności. Tak jak przy zakupie auta w Polsce, warto dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu i rzetelność sprzedawcy. W codziennej pracy rzeczoznawcy samochodowego często spotykam się z weryfikacją zarówno dokumentów, jak i historii i stanu technicznego aut z Niemiec.
Gdy ktoś mnie pyta, co sądzę o używanych autach z Niemiec, zawsze powtarzam: są często lepiej wyposażone niż polskie odpowiedniki, natomiast to, czy są zadbane, bezwypadkowe lub godne zakupu – to już kwestia bardzo indywidualna. Dlaczego? Ponieważ nie ma reguły – niestety wiele aut z Niemiec trafia do Polski w wątpliwym stanie, często z wysokimi przebiegami lub wymagając poważnych napraw serwisowych. Jasne, trafiają się fajne i uczciwe samochody z Niemiec, ale obok nich, jest też pełno „min” sprzedawanych na „umowę na Niemca”. Dowiedz się więcej na ten temat z artykułu: „Umowa na Niemca” podczas zakupu samochodu – na czym polega i dlaczego odradzam?
Jedynym słusznym rozwiązaniem jest inspekcja konkretnego auta i indywidualne podejście do zakupu.
Jak sprawdzić historię auta z Niemiec?

Pojazdy sprowadzone z Niemiec można zweryfikować podobnie jak auta zarejestrowane w Polsce, korzystając z numeru VIN. Dostępnych jest wiele baz danych online, ale warto upewnić się, że sprzedawca podaje prawidłowy numer VIN.
Dodatkowo, za pomocą profilu zaufanego można bezpłatnie sprawdzić historię pojazdu na stronie historiapojazdu.gov.pl. Jeśli dane nie zgadzają się z informacjami od sprzedawcy, lepiej powstrzymać się od zakupu.
Sprawdź również artykuł: Auto sprowadzone ze Szwecji – czy warto?
Inspekcja i oględziny auta z Niemiec – zleć to rzeczoznawcy
Zakup sprowadzonego auta używanego z Niemiec cieszy się w Polsce ogromną popularnością. Wynika to z dużego wyboru modeli, często lepszego wyposażenia oraz atrakcyjnych cen (Polacy lubią marki BMW, Mercedes, Audi czy VW, a te cieszą się również ogromną popularnością u naszych zachodnich sąsiadów, więc wybór jest bardzo duży). Jednak przy zakupie takiego sprowadzonego pojazdu warto zachować ostrożność i dokładnie sprawdzić jego stan techniczny. Nieuczciwi sprzedawcy mogą ukrywać poważne usterki, ingerencje blacharsko-lakiernicze czy cofnięte liczniki przebiegu.
Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i kosztownych napraw, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Jako rzeczoznawca samochodowy Trójmiasto oferuję profesjonalną weryfikację stanu technicznego aut sprowadzonych z Niemiec. Działam na terenie Trójmiasta, województwa pomorskiego oraz kujawsko-pomorskiego. Podczas inspekcji dokładnie sprawdzam kluczowe elementy pojazdu, w tym układ hamulcowy, stan silnika, historię pojazdu oraz grubość powłoki lakierniczej. Pomagam również w ocenie opłacalności zakupu.
Jeśli planujesz zakup auta z Niemiec i chcesz mieć pewność, że wybierasz sprawdzony samochód, skontaktuj się ze mną – zadbam o Twoje bezpieczeństwo i spokój, pomagając Ci wybrać auto uczciwe i w dobrej kondycji technicznej.

- Zatarty silnik – jak temu zapobiec i jak dbać o silnik? Objawy zatarcia silnika
- Jak wymienić płyn chłodniczy w aucie?
- Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów – co ile wymieniać olej w automacie? Wymiana statyczna i dynamiczna
- Jaki olej do silnika samochodu? Poradnik jak dobierać oleje silnikowe
- Zawór EGR w samochodzie – sprawdzenie i czyszczenie, jak wyczyścić EGR?
- Świece zapłonowe w motocyklu – jak wymienić, co ile wymieniać, oznaki zużycia świec
- Jak czyścić łańcuch motocyklowy? Czym czyścić i co ile kilometrów?
- Zakup nowego motocykla w Czechach i jego rejestracja w Polsce – ceny, rejestracja, podatki, VAT, transport z Czech
- Filtr DPF w samochodzie – co to jest i za co odpowiada?