Auto z silnikiem benzynowym – na co zwrócić uwagę podczas zakupu i oględzin?

Zakup używanego auta z silnikiem benzynowym wiąże się z mniejszym ryzykiem niż w przypadku diesla, ale nie oznacza to, że można podjąć decyzję bez dokładnych oględzin. Warto starannie sprawdzić pojazd przed sfinalizowaniem transakcji. Ten artykuł piszę po to, aby przekazać Wam informacje, co we własnym zakresie sprawdzić podczas oględzin i inspekcji auta z silnikiem benzynowym oraz podkreślić, że mimo ogólnego przekonania, że benzyniaki uchodzą za mniej problematyczne, to nadal nie zwalnia to z obowiązku przeprowadzenia dokładnej inspekcji konkretnego egzemplarza.

Zalety silników benzynowych

Dobra wiadomość jest taka, że znalezienie sprawnego i niewysłużonego auta z silnikiem benzynowym jest prostsze niż w przypadku diesli. Wynika to z mniej skomplikowanej konstrukcji silników benzynowych oraz faktu, że pojazdy te zazwyczaj mają mniejsze przebiegi (nie służą w celach firmowych – tu królują auta z silnikiem diesla).

W odróżnieniu od diesli, w silnikach benzynowych nie ma kosztownych i awaryjnych układów wtryskowych ani filtrów cząstek stałych, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Choć auta benzynowe zużywają więcej paliwa, ich obsługa jest łatwiejsza, a ewentualne naprawy – tańsze. Co więcej, na rynku wtórnym auta z silnikami benzynowymi często są kilkukrotnie tańsze od diesli o podobnych przebiegach. Dzięki temu nawet w przypadku nietrafionego zakupu, koszty naprawy czy wymiany pojazdu są relatywnie niskie.

Zmiany w silnikach benzynowych na przestrzeni lat – ekologia i downsizing

Jednak przyszłość może nie być już tak optymistyczna. Na rynek coraz częściej trafiają małe, turbodoładowane silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim, zbudowane w technologii downsizingu. Choć są oszczędne, ich konstrukcja jest bardziej skomplikowana i pod względem trwałości często nie ustępuje dieslom. W przypadku poważnych usterek, naprawa takich jednostek bywa kosztowna lub wręcz niemożliwa.

Oględziny auta z silnikiem benzynowym – obserwuj spaliny

Podczas oględzin silnika warto zwrócić uwagę na obecność wycieków i kolor spalin. Nadmierne przedmuchy oraz wysokie ciśnienie w komorze korbowej wskazują na zużycie jednostki, co zwykle wiąże się z wyciekami oleju. W silniku w złym stanie technicznym olej może dostawać się do komory spalania, co objawia się niebieskawymi spalinami. Nie przejmuj się, gdy uruchomisz auto w mroźny poranek a z wydechu zacznie wylatywać biały dom – to zupełnie naturalne zjawisko, które ustąpi, gdy jednostka napędowa i układ wydechowy nabierze temperatury (w przypadku, gdy biały dym nadal będzie się ulatniać, może to być oznaka zbyt bogatej mieszanki paliwowej – pozostaje to do weryfikacji mechanika i diagnostyki komputerowej pod kątem wtrysków).

Wykonaj jazdę próbną

Jazda próbna jest kluczowa przed podjęciem decyzji o zakupie. Samo osłuchanie silnika na biegu jałowym nie daje pełnego obrazu. Zwróć uwagę na płynność rozwijania mocy – wszelkie zawahania, „krztuszenie się” podczas przyspieszania czy gaśnięcie na wolnych obrotach mogą świadczyć o usterkach lub zaniedbaniach, takich jak zużyte świece zapłonowe czy przewody wysokiego napięcia.

Jazda próbna powinna trwać na tyle długo, by można było wykluczyć problemy pojawiające się po nagrzaniu silnika. Niektóre awarie ujawniają się dopiero po przejechaniu kilku kilometrów, gdy zapala się kontrolka „Check Engine”.

Sprawdź układ chłodzenia samochodu

Jedną z kosztownych usterek w silnikach benzynowych jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą, często spowodowane przegrzewaniem silnika lub problemami z układem chłodzenia. Aby tego uniknąć, warto:

  1. Rozgrzać silnik.
  2. Sprawdzić, czy w zbiorniczku wyrównawczym układu chłodzenia nie pojawiają się pęcherzyki gazów spalinowych – ich obecność wskazuje na konieczność wymiany uszczelki.
  3. Zwrócić uwagę na zmiany koloru płynu chłodniczego (ciemny/czarny płyn) oraz obecność oleju w układzie, co również może być objawem awarii.

Wsłuchaj się w pracę rozrządu

Nowoczesne silniki benzynowe często wykorzystują rozrząd napędzany łańcuchem, który teoretycznie powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu. W praktyce jednak łańcuchy w niektórych modelach mogą się rozciągać już po 30–60 tys. km, co w skrajnych przypadkach prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika.

Po uruchomieniu silnika wsłuchaj się w jego pracę. Niepokojące objawy to:

  • metaliczne odgłosy z górnej części silnika,
  • grzechotanie przy rozruchu,
  • trudności z uruchomieniem, głośna i nierówna praca.

Podobne symptomy mogą wskazywać na problemy z układem zmiennych faz rozrządu, dlatego warto zareagować już na pierwsze oznaki usterki, by uniknąć kosztownej naprawy.

Pamiętaj o układzie elektrycznym w samochodzie

W tradycyjnych układach elektrycznych awarie zdarzają się stosunkowo rzadko. Po większym przebiegu można spodziewać się usterek takich elementów jak rozrusznik, alternator czy akumulator. Naprawy tych podzespołów zazwyczaj mieszczą się w budżecie 300–800 zł.

Jednak od kilku lat na rynku wtórnym coraz częściej pojawiają się samochody wyposażone w bardziej zaawansowane systemy elektryczne, np. funkcję start-stop. W takich przypadkach koszty naprawy są znacznie wyższe. Akumulator przeznaczony do tego typu pojazdów może kosztować nawet dwukrotnie więcej niż standardowy, a ewentualne naprawy rozrusznika czy alternatora mogą okazać się wielokrotnie droższe.

Silniki z bezpośrednim wtryskiem – zachowaj ostrożność i czujność podczas oględzin

W silnikach benzynowych coraz częściej stosuje się systemy bezpośredniego wtrysku paliwa. Choć technologia ta obniża zużycie paliwa, wprowadza też szereg potencjalnych problemów. Tradycyjny, pośredni wtrysk benzyny był praktycznie bezawaryjny, natomiast w przypadku bezpośredniego wtrysku wyższe ciśnienie w układzie może prowadzić do awarii pompy paliwa czy wtryskiwaczy.

Dodatkowym problemem jest osadzanie się nagaru olejowego w kolektorze dolotowym. W jednostkach z pośrednim wtryskiem benzyna zmywała zanieczyszczenia, ale w systemach bezpośredniego wtrysku nagar gromadzi się w znacznych ilościach. Objawia się to nierówną pracą silnika, spadkiem mocy oraz dymieniem.

Warto również zaznaczyć, że silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa nie są przystosowane do współpracy z większością popularnych instalacji gazowych. Aby zainstalować efektywnie działający system LPG (np. z wtryskiem gazu w fazie ciekłej), trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych.

Diagnostyka komputerowa

Choć ryzyko zakupu samochodu z silnikiem benzynowym jest mniejsze niż w przypadku diesla, warto mimo to sprawdzić pojazd komputerem diagnostycznym. Diagnostyka komputerowa pozwala wykryć problemy, z jakimi samochód mógł się wcześniej zmagać, oraz wskazuje obszary wymagające dokładniejszej analizy. Może również potwierdzić podejrzenia dotyczące takich usterek, jak rozciągnięcie łańcucha rozrządu czy uszkodzenie regulatora faz rozrządu. Podczas inspekcji samochodów, które oferuję dla Klientów, bardzo dokładnie sprawdzam auta pod kątem diagnostyki komputerowej – zarówno w poszukiwaniu błędów, jak i pracy i parametrów silnika „na żywo” – w przypadku silników benzynowych, zwracając szczególną uwagę na wtryski i wypadanie zapłonu.

Pomoc w zakupie auta z silnikiem benzynowym – inspekcja i sprawdzenie samochodu

Zakup auta z silnikiem benzynowym to obecnie rozsądna opcja, szczególnie na rynku wtórnym. Należy jednak pamiętać, by dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu oraz zwrócić uwagę na typ silnika – prostsze konstrukcje starszego typu będą bezpieczniejszym wyborem niż nowoczesne jednostki stworzone w duchu downsizingu. Samochody z silnikami benzynowymi zazwyczaj mają mniejsze przebiegi niż diesle i często, mimo swojego wieku, są w dobrym stanie technicznym. Niestety, najnowsze konstrukcje mogą nie być równie trwałe.

Zalecam ostrożność przy wyborze nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Wielu producentów wciąż testuje te rozwiązania, zdobywając doświadczenie na użytkownikach. Jeśli zależy Ci na bezproblemowej eksploatacji, wybieraj modele z klasycznymi silnikami. Choć spalanie może być nieco wyższe, ryzyko poważnych awarii jest znacznie mniejsze.

Masz na oku auto z silnikiem benzynowym, które chcesz kupić? Nie masz komputera diagnostycznego, miernika lakieru, wiedzy i doświadczenia z zakresu mechaniki pojazdowej? Zapraszam, oferuję sprawdzenie samochodu używanego – Gdańsk, Trójmiasto, Pomorskie – na Twoje zlecenie pojadę na oględziny i przygotuję szczegółowy raport z oceną i opinią na temat auta.

Pozostałe artykuły motoryzacyjne: