Bus vs przyczepka do transportu motocykla – wady i zalety obu rozwiązań

Musisz przewieźć motocykl – do warsztatu, po zakupie lub turystycznie do miejsca docelowego? Planując transport motocykli, zastanawiasz się, co wybrać – busa czy przyczepkę motocyklową? Pozwól, że w tym wpisie, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu z transportem motocykli zarówno busem, jak i przyczepkami motocyklowymi, postaram się przedstawić wszystkie wady i zalety obu rozwiązań.

Przewóz motocykla busem – wady i zalety

Bus do przewozu motocykla to bez wątpienia najwygodniejsza i najlepsza opcja przewozu motocykla, zarówno na krótkim jak i dłuższym dystansie.

Do zalet możemy zaliczyć fakt, iż motocykle busem przewożone są w zamknięciu – to niesie za sobą szereg korzyści, takich jak, chociażby brak ekspozycji maszyny na niekorzystne warunki pogodowe, wygodny transport nawet w warunkach zimowych, a także samo bezpieczeństwo motocykla przed kradzieżą (przyznajcie, co bardziej zwróci uwagę potencjalnego złodzieja na parkingu przed hotelem: zamknięty na cztery spusty bus czy motocykl na wyciągnięcie dłoni, który stoi na przyczepce?). Sam na dalszych wyjazdach busa używam również jako prywatnego, tymczasowego mobilnego garażu, gdy wracam po całym dniu jazdy na moto pod hotel.

Osobiście do korzyści z przewozu motocykli busem zaliczam również spalanie. Busy zarówno gabarytowo, jak i silnikowo są przystosowane do przewozu ładunków, co przekłada się na o wiele niższe spalanie, niż w przypadku zestawu auto + przyczepka. Za korzyściami finansowymi przemawiają również opłaty autostradowe czy parkingowe – o wiele łatwiej zaparkujemy busem, niż zestawem auto + przyczepka.

Z minusów? Dostępność busa czy też koszty utrzymania/ubezpieczenia własnego auta – to dodatkowe auto w garażu, nie każdy jest w stanie pozwolić sobie, aby utrzymywać busa, zwłaszcza gdy w codziennej pracy nie używa tego środka transportu. Do minusów muszę zaliczyć również sam koszt najmu oraz fakt, że nie każdy bus nadaje się do przewozu motocykli.

Przewóz motocykla przyczepką – wady i zalety

Tutaj, w przeciwieństwie do akapitu, w którym opisałem zalety i wady przewozu motocykli busem, zacznijmy od minusów, gdyż tych w przypadku przyczepek do przewozu motocykli minusów jest znacznie więcej.

Po pierwsze, przewożąc motocykl na przyczepce, należy liczyć się z ogromną ekspozycją motocykla na niekorzystne warunki atmosferyczne. I nie chodzi o sam deszcz czy słońce, na które motocykl jest narażony, ale o fakt, że wieziony motocykl znajduje się bezpośrednio za autem, które wyrzuca spod kół wszelkie zabrudzenia z drogi czy też kamyki. Każdy, kto przewoził motocykl przyczepką w ulewę, po szutrowej drodze czy też zimą zrozumie, o co mi chodzi. Problem jest też taki, że nie da się zabezpieczyć motocykla przed tym zjawiskiem – brud, sól z drogi czy po prostu zanieczyszczenia dostaną się wszędzie – a pamiętajmy, że współczesne motocykle to jeżdżące komputery na dwóch kółkach i wiele modeli nie jest po prostu przystosowanych na długotrwałą ekspozycję na drogową sól czy kurz. Znam przypadki, gdzie po przewiezieniu motocykla przyczepką na dłuższej trasie (gdzie akurat trafiły się słabe warunki pogodowe), ten przy próbie odpalenia sypał błędami jak z rękawa.

Kolejny minus to oczywiście sam fakt braku zabezpieczenia motocykla przed kradzieżą. Tutaj o tyle jest to duży problem, że często giną całe przyczepki z motocyklami, ostatecznie same motocykle ą zdejmowane z przyczepek.

Spalanie i koszty – to kolejny minus względem przewozu motocykli busem. Niestety, ale zestaw auto + przyczepka z motocyklem spali znacznie więcej, niż bus. To samo tyczy się opłat autostradowych, zarówno w Polsce i krajach UE – zestaw auto i przyczepka kosztuje po prostu więcej.

Z zalet mogę wspomnieć jedynie o kosztach w utrzymaniu i dostępności przyczepek – zakup przyczepki motocyklowej jest znacznie tańszy, niż zakup i utrzymanie busa. Do tego koszta ubezpieczenia OC przyczepki są śmiesznie niskie (około 50 PLN rocznie), ponadto przyczepki mają wbity bezterminowy przegląd, więc odchodzi coroczna wizyta na stacji kontroli. To samo tyczy się kosztów najmu przyczepki motocyklowej, choć to również ostatnimi czasy mocno się zmieniło i ceny poszybowały w górę. Należy jednak pamiętać, że aby móc postawić na transport motocykla na przyczepce, musisz dysponować autem z hakiem – i polecam auto z nieco mocniejszym silnikiem, aby nie zajechać jakiegoś auta miejskiego z silnikiem 1.4 na dalekiej trasie 🙂

W obu przypadkach, zarówno bus do transportu motocykla jak i przyczepka do przewozu motocykli wymagają pasów transportowych, najazdów (chyba że tak jak ja, dysponujesz busem z pneumatyczną windą lub przyczepką z uchylanym najazdem) i najlepiej uchwytów montażowych/kołysek na przednie koło. W innych wpisach blogowych opisuję, jak zabezpieczyć motocykl czy też, w co warto zaopatrzyć busa/przyczepkę, aby transport motocykla był bezpieczny.

Bus do transportu motocykla – pomoc dla motocyklistów od motocyklisty!

Jeżeli decydujesz się na transport motocykla busem, jednak nie dysponujesz swoim samochodem dostawczym, a w okolicy nie ma opcji wynajmu (lub najem jest koszmarnie drogi, co ostatnimi czasy nagminnie obserwuję), nie zorganizujesz najazdów, pasów czy po prostu nie masz doświadczenia, aby bezpiecznie przewieźć motocykl – zapraszam do współpracy.

Od ponad 10 lat specjalizuję się w transporcie motocykli po Polsce i całej Europie, oferuje również inspekcje motocykli używanych. Dysponuję swoim busem z windą, specjalistycznymi kołyskami mocującymi, atestowanymi pasami stosowanymi w motosporcie i po prostu wiedzą popartą doświadczeniem – chętnie pomogę w przewozie Twojego motocykla lub motocykli w sposób bezpieczny i sprawny. Sam jestem motocyklistą-pasjonatem i po prostu znam się na swojej pracy, która sprawia mi mega frajdę i przyjemność!

Przewóz motocykla busem z Moto-TMT.pl – zadzwoń (+48 783 672 213) lub napisz (WhatsApp/Telegram, mail: damian@moto-tmt.pl), każdy transport wyceniam indywidualnie!