Co oznaczają gesty motocyklistów i skąd się wzięły? Komunikacja podczas jazdy w grupie

Jazda na motocyklu to nie tylko umiejętności, dzięki którym znacznie zwiększa się bezpieczeństwo na drodze, czy odpowiedni strój, w którym nie tylko dobrze się wygląda i czuje. To znacznie więcej – motocyklizm to dla wielu osób styl życia ogromna pasja i przede wszystkim sposób widzenia świata, który objawia się między innymi poprzez specyficzny slang, jak i specjalne gesty motocyklistów oraz komunikacja podczas jazdy w grupie (bez interkomów). Skąd się wzięły i co naprawdę oznaczają? Czytaj dalej, a dowiesz się więcej!

Co to są gesty motocyklistów?

Popularne gesty motocyklistów to nic innego jak język migowy, który stosowany jest przez kierowców jednośladów. Pozwala on na przekazywanie sobie konkretnych informacji pomiędzy osobami, które mija się na drodze bądź w grupie, która wybiera się na wspólną przejażdżkę. Mogą służyć do porozumiewania się, pozdrawiania, czy ostrzegania. Skąd w ogóle taki pomysł? Co oznaczają? Jakie są najpopularniejsze gesty motocyklistów?

Historia gestów motocyklowych

O gestach motocyklowych chodzą legendy, a szczególnie znana jest jedna, która opowiada historię aż z 1904 roku, kiedy to spotkanie motocykla na drodze było nie lada wydarzeniem. Jak twierdzą świadkowie, to właśnie wtedy na drodze minęło się dwóch kierowców jednośladów – Arthur Davidson i William harley, którzy wymienili się pozdrowieniami poprzez uniesienie dłoni.

Zrządzenie losu sprawiło, że wśród nich znajdował się zagorzały fan motoryzacji, który uznał, że tego typu pozdrowienie to pewnik – gest, który powinien wykonywać każdy motocyklista, który mija się na drodze z innymi miłośnikami jednośladów. Nie miał on jednak pojęcia, że to przypadek, a Harley i Davidson po prostu się znali.

Podobno było to czysty przypadek, ale jak wiadomo – w życiu często w taki sposób powstają najlepsze pomysły bądź dokonuje się odkryć. Nie ma pewności, czy rzeczywiście tak było, ale pewne jest jedno – podnoszenie rąk w celu pozdrowienia to najpopularniejsze gesty motocyklowe widziane na drodze wśród miłośników jednośladów. Istotne jest jednak to, aby była to lewa ręka, ponieważ prawa zawsze powinna znajdować się w pogotowiu, czyli blisko przedniego hamulca na manetce. Jak wskazuje slang motocyklowy, taki gest określa się mianem LWG, czyli lewa w górę.

Od momentu, kiedy świadkowie zobaczyli pierwsze gesty motocyklistów, powstało ich znacznie więcej i mają one konkretne znaczenie. Stosowanie gestów, czyli język migowy nie jest niczym nadzwyczajnym – wykorzystuje się ten system powszechnie, na całym świecie, nie tylko przez motocyklistów. Wśród nich jednak z całą pewnością jest on uniwersalny, neutralny, czego nie można powiedzieć o innych, codziennych gestach, które mogą oznaczać coś zupełnie innego w różnych krajach. Należy zawsze na to uważać, ponieważ coś, co w Polsce oznacza na przykład coś pozytywnego, w innym kraju może nawet obrażać. Na szczęście nie dotyczy to motocyklistów.

Początkowo gesty motocyklistów były wykorzystywane nawet do sygnalizowania manewrów – choć trudno to sobie wyobrazić, na samym początku, kiedy pojawiały się pierwsze maszyny, nie istniały nawet kierunkowskazy!

Najpopularniejsze gesty motocyklistów – komunikacja bez słów

Oprócz LWG, istnieje jeszcze kilka konkretnych gestów motocyklowych, które pozwalają na sprawne komunikowanie, czy sygnalizowanie. Mogą oznaczać naprawdę wiele – na przykład chęć zatrzymania się, potrzebę zjechania na pobocze, informację o zwiększeniu prędkości, albo jej zmniejszeniu i wiele więcej. Jakie są popularne gesty motocyklistów i co oznaczają?

  • LWG – lewa w górę, wspomniane wcześniej pozdrowienie,
  • Skręt w lewo – sygnalizuje się go wyciągając i prostując lewą rękę, a gest ten oznacza, że przy najbliższym skrzyżowaniu grupa ma przygotować się do skrętu w lewo,
  • Skręt w prawo – lewa ręka unoszona jest i zgięta pod kątem prostym,
  • Zwolnij – taki gest oznacza prośbę o zwolnienie, co sygnalizuje się dłonią skierowaną ku dołowi,
  • Przyspiesz – bardzo podobny gest do sygnału „Zwolnij”, z tą różnicą, że dłoń wznoszona jest ku górze i powtarza się to kilkakrotnie.
  • Zatrzymaj się – sygnalizuje się to opuszczoną i zgiętą w łokciu ręką, co inny kierowca ma rozumieć jako potrzebę przerwy,
  • Za mną i za Tobą – w grupie motocyklistów, jeśli chce się przekazać, aby ktoś jechał za nami, podnosi się lewą rękę i trzyma ją dłużej, a jeśli ma się zmienić osoba prowadząca kolumnę, wskazuje się na nią palcem wskazującym, wyprostowaną ręką, którą podnosi się w kierunku kasku,
  • Jazda w kolumnie (jednej lub dwóch) – gest taki ma grupować motocykle, a robi sie to uniesioną lewą ręką z jednym palcem (co oznacza jazdę w jednej kolumnie) albo dwoma palcami (co oznacza przegrupowanie by jechać w dwóch kolumnach).

Oprócz powyższych, najpopularniejsze gesty motocyklistów to także znaki ostrzegawcze i informacyjne. Co oznaczają?

Popularne gesty motocyklowe ostrzegawcze– to na przykład:

·       ostrzeżenie o policji, które wykonuje się uderzając lewą ręką w kask,

·       ostrzeżenie o zagrożeniu, które wykonuje się prostując lewą rękę przed siebie,

·       informacja o konieczności wyłączenia kierunkowskazu, co robi się zaciskają pięść i energicznie potrząsając ją z bok pojazdu,

Popularne gesty motocyklowe informacyjne obejmują między innymi:

  • konieczność dojechania na stację, co sygnalizuje się wskazując na bak,
  • chęć posiłku sygnalizuje się gestem przypominającym popijanie napoju,
  • potrzebę rozprostowania kości sygnalizowana jest ręką uniesioną w górę z zaciśniętą pięścią,
  • prośbę o postój z innego powodu, co objawia się poprzez palec wskazujący na pobocze.

Bez względu na gest, istotne jest jedno – dla bezpieczeństwa zawsze jest to lewa ręka. Czasami, kiedy nie ma możliwości puszczenia kierownicy, na przykład na zakręcie, zdarza się, że pozdrowienia bywają przekazywane także nogą. W końcu bezpieczeństwo jest najważniejsze.