Co to AdBlue? Gdzie zatankować AdBlue? Wszystko, co musisz wiedzieć o SCR i AdBlue

Czy słyszałeś o technologii AdBlue, stosowanej w nowoczesnych samochodach z silnikami Diesla? W tym artykule dowiesz się, czym jest AdBlue, jak działa i dlaczego jego stosowanie jest kluczowe dla spełnienia norm emisji spalin. Dowiesz się także, jak dbać o system SCR, jak zatankować AdBlue czy też dlaczego warto dokładnie sprawdzić auto przed zakupem, jeżeli wyposażone jest w AdBlue.

AdBlue a normy emisji spalin

W ostatnich latach przepisy dotyczące emisji spalin stały się znacznie bardziej rygorystyczne. Wprowadzenie norm Euro 6 wymusiło na producentach redukcję emisji tlenków azotu (NOx) aż o 80% w porównaniu do wcześniejszej normy Euro 5. Tlenki azotu to jedne z najbardziej szkodliwych substancji emitowanych przez silniki Diesla, dlatego konieczne stało się opracowanie skutecznych systemów ich neutralizacji.

Aby spełnić wymagania nowych norm, producenci pojazdów opracowali dwie główne technologie oczyszczania spalin:

  • Układ recyrkulacji spalin (EGR)
  • Selektywna redukcja katalityczna (SCR) z wykorzystaniem AdBlue

System SCR, stosowany w pojazdach od 2011 roku, pozwala na znaczne ograniczenie emisji NOx poprzez wtrysk specjalnego płynu – AdBlue.

Czym jest AdBlue?

AdBlue to płyn eksploatacyjny używany wyłącznie w pojazdach wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Jego zadaniem jest neutralizacja tlenków azotu poprzez reakcję chemiczną zachodzącą w wysokiej temperaturze.

Skład AdBlue

Każdy płyn AdBlue, niezależnie od producenta, ma taki sam skład:

  • 32,5% – mocznik syntetyczny (produkowany z CO₂ i NH₃ w procesie chemicznym)
  • 67,5% – woda zdemineralizowana

W jakich samochodach stosuje się AdBlue?

Płyn AdBlue jest przeznaczony wyłącznie do samochodów z silnikiem Diesla wyposażonych w system SCR. Znajduje zastosowanie w:

  • Wszystkich samochodach ciężarowych i autobusach spełniających normy Euro 5 i Euro 6
  • Wybranych samochodach osobowych z silnikiem Diesla produkowanych od 2015 roku

Dzięki zastosowaniu AdBlue nowoczesne diesle mogą spełniać surowe normy emisji spalin, jednocześnie zachowując wysoką wydajność i niskie zużycie paliwa.

Jak sprawdzić, czy mój samochód używa AdBlue?

Aby dowiedzieć się, czy Twój samochód korzysta z AdBlue, możesz:

  • Sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu – tam powinny znajdować się odpowiednie informacje.
  • Jeśli posiadasz samochód z silnikiem Diesla wyprodukowany po 2015 roku, najprawdopodobniej ma on układ SCR i wymaga AdBlue.
  • Wyszukać specjalny wlew na AdBlue, zazwyczaj znajdujący się obok wlewu paliwa. Jest on oznaczony niebieskim korkiem.
  • W niektórych modelach pojazdów wlew AdBlue może być umieszczony wewnątrz bagażnika.

Do czego służy AdBlue?

Podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku Diesla powstają spaliny zawierające szkodliwe tlenki azotu. Aby ograniczyć ich emisję, stosuje się różne technologie, m.in. układ recyrkulacji spalin EGR, który działa skutecznie tylko w określonych warunkach, np. przy rozgrzanym silniku.

AdBlue to roztwór mocznika, który w wysokiej temperaturze miesza się ze spalinami, powodując reakcję chemiczną z tlenkami azotu. Dzięki temu są one neutralizowane i przekształcane w nieszkodliwy azot oraz parę wodną.

Jak działa AdBlue?

Układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) składa się z:

  • Zbiornika na płyn AdBlue,
  • Katalizatora SCR zamontowanego w układzie wydechowym (czasami z grzałką elektryczną),
  • Wtryskiwacza AdBlue w katalizatorze SCR,
  • Pompy AdBlue,
  • Przewodu dostarczającego płyn do wtryskiwacza,
  • Sterownika,
  • Czujników mierzących poziom tlenków azotu w spalinach.

Sterownik silnika na bieżąco analizuje dane z czujników i odpowiednio steruje pracą pompy oraz wtryskiwacza AdBlue. W katalizatorze SCR spaliny mieszają się z płynem AdBlue, co inicjuje reakcję chemiczną redukującą szkodliwe tlenki azotu do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.

Jak długo wystarcza AdBlue? Ile przejedziemy na rezerwie?

Zużycie AdBlue zależy od wielu czynników, takich jak pojemność zbiornika, styl jazdy czy rodzaj silnika.

  • W samochodach osobowych zbiorniki na AdBlue mają zazwyczaj pojemność od 12 do 18 litrów.
  • Średnie zużycie AdBlue wynosi od 1 do 3 litrów na 1000 km.
  • Pierwsze ostrzeżenie o niskim poziomie AdBlue pojawia się, gdy jego ilość wystarczy na przejechanie około 2000 km.

Co się stanie, jeśli zabraknie AdBlue?

Kierowca otrzymuje kilka ostrzeżeń o niskim poziomie AdBlue. Jeśli je zignoruje:

  • Komputer sterujący może ograniczyć moc silnika nawet o 40%.
  • W niektórych pojazdach system może uniemożliwić ponowne uruchomienie silnika do momentu uzupełnienia poziomu AdBlue.

Jeśli zbiornik AdBlue zostanie całkowicie opróżniony, samochód może przejść w tryb awaryjny, co znacząco wpłynie na jego osiągi. Dlatego warto regularnie kontrolować poziom AdBlue i uzupełniać go w odpowiednim czasie, np. na stacjach paliw lub w sklepach motoryzacyjnych.

Gdzie kupić AdBlue?

AdBlue jest dostępny w wielu miejscach. Można go kupić na stacjach benzynowych – zarówno w zamkniętych opakowaniach, jak i z dystrybutora (przeznaczonego głównie dla ciężarówek, ale dostępnego także dla aut osobowych).

Płyn ten jest również oferowany w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, choć zazwyczaj w wyższej cenie. Alternatywą są sklepy motoryzacyjne – stacjonarne oraz internetowe.

Ile kosztuje AdBlue?

Średnia cena AdBlue wynosi około 2 zł za litr. Można go kupić w opakowaniach o pojemności od 1 do 20 litrów.

Czy można jechać z włączoną kontrolką AdBlue?

Nie grozi to uszkodzeniem silnika ani innych podzespołów pojazdu. Należy jednak pamiętać, że komputer sterujący może ograniczyć moc silnika. Zaleca się jak najszybsze uzupełnienie poziomu płynu.

Jak zresetować kontrolkę AdBlue?

Po uzupełnieniu płynu kontrolka powinna automatycznie zgasnąć. Jeśli nadal się świeci, może to oznaczać usterkę układu, np. uszkodzenie czujnika poziomu płynu.

Gdzie znajduje się zbiornik AdBlue?

Zbiornik AdBlue zazwyczaj umieszczony jest w tylnej części pojazdu – pod podłogą bagażnika lub przy bocznej ścianie auta.

Co się stanie, jeśli wleję AdBlue do zbiornika paliwa?

AdBlue nie powinno trafić do zbiornika oleju napędowego. W przypadku pomyłki nie wolno uruchamiać silnika. Konieczne jest przetransportowanie auta do warsztatu i wypompowanie paliwa wraz z AdBlue. Uruchomienie pojazdu w tej sytuacji może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu wtryskowego.

Co się stanie, jeśli wleję olej napędowy do zbiornika AdBlue?

Taka pomyłka jest równie groźna. Nie należy uruchamiać silnika – pojazd musi trafić do warsztatu, gdzie układ SCR zostanie oczyszczony. W przeciwnym razie może dojść do trwałego uszkodzenia katalizatora SCR.

Jak zatankować AdBlue? Gdzie jest wlew do AdBlue?

Wlew AdBlue znajduje się obok wlewu paliwa i jest oznaczony niebieskim korkiem. Można go uzupełnić:

  • za pomocą butelek lub kanistrów ze specjalnym lejkiem,
  • tankując bezpośrednio z dystrybutora na stacji benzynowej.

Jak AdBlue wpływa na emisję spalin?

AdBlue wspomaga działanie systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), redukując emisję tlenków azotu nawet o 90%.

Czy AdBlue jest korozyjny?

Tak, jest silnie korozyjny. Dlatego sprzedawany jest w specjalnych plastikowych opakowaniach. Warto unikać jego kontaktu z metalowymi częściami auta, ponieważ może prowadzić do ich uszkodzenia. Jeśli płyn się rozleje, należy go natychmiast wytrzeć.

Czy AdBlue można stosować jako nawóz?

Nie, jego zastosowanie jako nawozu może spowodować wypalenie trawy.

Czy AdBlue jest odporny na mróz?

Nie, w temperaturze -11°C krystalizuje. W czasie mrozów zaleca się parkowanie pojazdu w ciepłym miejscu, aby uniknąć uszkodzenia układu SCR.

Czy AdBlue różni się jakością?

Mimo identycznego składu, jakość AdBlue może się różnić w zależności od producenta. Różnice wynikają m.in. z jakości mocznika oraz stopnia filtracji wody zdemineralizowanej. Ważna jest także poręczność opakowań, zwłaszcza wygodne lejki ułatwiające dozowanie.

Usuwanie układu SCR / AdBlue w samochodzie – czy jest legalne?

Usuwanie układu SCR jest niezgodne z prawem. Pojazd po takiej modyfikacji nie powinien przejść przeglądu technicznego.

Zakup samochodu używanego z systemem SCR – AdBlue

Układ SCR (AdBlue) w samochodach to technologia redukcji emisji spalin, jednak jego awarie mogą być kosztowne w naprawie. Dlatego kupując samochód używany wyposażony w ten system, warto dokładnie sprawdzić jego sprawność i aktywność. Nieprawidłowo działający układ AdBlue może generować poważne koszty, a także uniemożliwić normalną eksploatację pojazdu. Niestety, do prawidłowej weryfikacji systemu SCR wymagany jest komputer diagnostyczny z opcją testu aktywności i sprawności SCR.

Jeśli planujesz zakup auta wyposażonego w system SCR, który do codziennej eksploatacji potrzebuje AdBlue i samochód znajduje się w Trójmieście, województwie pomorskim lub kujawsko-pomorskim, skorzystaj z mojej pomocy jako rzeczoznawcy samochodowego – sprawdzenie samochodu przed zakupem Gdańsk, Trójmiasto. Podczas inspekcji dokładnie sprawdzam cały system SCR, diagnozując ewentualne usterki, byś miał pewność, że nie kupujesz pojazdu z ukrytymi problemami. Zapraszam do kontaktu – pomogę Ci uniknąć kosztownych niespodzianek!