Co to jest filtr GPF – błędy, diagnostyka i najważniejsze informacje

Filtr GPF (Gasoline Particulate Filter), czyli filtr cząstek stałych dla silników benzynowych, montowany jest w samochodach wyposażonych w silniki benzynowe, które spełniają normę spalin EURO 6. Oznacza to, że występuje w większości pojazdów z silnikiem benzynowym wyprodukowanych po 2017 roku. Ale czym dokładnie jest ten filtr i jak działa?

W dzisiejszym artykule opiszę, czym jest filtr GPF, gdzie występuje, jakie może generować błędy/problemy oraz opiszę, jaka jest diagnostyka problemów z filtrem GPF podczas inspekcji samochodów, które przeprowadzam na zlecenie Klientów.

Co to jest filtr GPF – budowa i zasada działania

Filtr GPF to nowoczesna eko-technologia stosowana w silnikach benzynowych, mająca na celu redukcję emisji szkodliwych cząstek stałych. Podobnie jak filtr DPF w samochodach z silnikami diesla, GPF oczyszcza spaliny przed ich wydostaniem się do atmosfery.

Budowa: Filtr GPF składa się z zaawansowanej struktury ceramicznej, najczęściej wykorzystywanego kordierytu lub krzemionki. Jego budowa przypomina komórkowy plaster miodu, gdzie każda komórka jest przegrodzona. Spaliny muszą przejść przez ścianki tych komórek, które są pokryte cienką warstwą katalityczną, wspomagającą proces spalania cząstek stałych.

Zasada działania: Podczas przepływu spalin przez filtr, cząstki stałe (np. sadza) zostają zatrzymane na ściankach komórek. Z biegiem czasu, pod wpływem wysokiej temperatury oraz działania katalizatora, te cząstki są spalane, przekształcając się w dwutlenek węgla i wodę, które są mniej szkodliwe dla środowiska. System zarządzania silnikiem monitoruje skuteczność filtra i w razie potrzeby uruchamia proces regeneracji, podnosząc temperaturę w filtrze, aby spalić zgromadzone cząstki stałe.

Filtry GPF stanowią odpowiedź na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, sprawiając, że samochody benzynowe stają się bardziej ekologiczne. Dzięki nim jakość powietrza w miastach poprawia się, a właściciele nowoczesnych samochodów benzynowych mogą być pewni, że ich pojazdy przyczyniają się do ochrony środowiska.

Niestety tak brzmi tylko teoria – w praktyce, wiele jednostek napędowych z GPF a także samo oprogramowanie filtrów sprawia sporo problemów. Pomijając fakt, że auta z GPF brzmią o wiele gorzej (smutna rzeczywistość dla fanów spalinowej motoryzacji), filtr generuje o wiele poważniejszej problemy serwisowe. Zazwyczaj auta, w których GPF nie jest odpowiednio wypalany (na przykład gdy auto jeździ na krótkich trasach lub wyłącznie w trybie miejskim) tracą moc, zwiększa się ich spalanie, a w skrajnych przypadkach – auto jest unieruchamiane przez oprogramowanie. Sama wymiana filtra GPF jest również dosyć kosztowną czynnością serwisową.

Jaka jest różnica między DPF a GPF?

W miarę jak przepisy dotyczące emisji spalin stają się coraz bardziej surowe, producenci samochodów wprowadzają różnorodne technologie, aby sprostać tym wymaganiom. DPF i GPF to dwa kluczowe filtry, które pomagają ograniczyć emisję cząstek stałych. Choć pełnią podobną funkcję, istnieją istotne różnice między nimi.

Przeznaczenie:DPF (Diesel Particulate Filter) jest przeznaczony dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi (diesla). Jego celem jest redukcja emisji cząstek stałych powstających podczas spalania oleju napędowego. – GPF (Gasoline Particulate Filter) jest stosowany w samochodach z silnikami benzynowymi, mając na celu ograniczenie emisji cząstek stałych powstających w wyniku spalania benzyny.

Skład spalin: – Spaliny z silników diesla są bardziej złożone i zawierają większą ilość cząstek stałych niż spaliny z silników benzynowych, co sprawia, że DPF musi być bardziej wydajny w ich zatrzymywaniu i regeneracji. – GPF działa na cząstki, które są zazwyczaj mniejsze i lżejsze niż te występujące w spalinach diesla.

Materiał i konstrukcja: – Chociaż oba filtry są często wykonane z podobnych materiałów, takich jak kordieryt czy krzemionka, różnią się one budową wewnętrzną oraz grubością ścianek, co pozwala na optymalizację działania w zależności od rodzaju spalin.

Podsumowując, zarówno DPF, jak i GPF mają kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska i spełniania norm emisji. Choć pełnią podobną rolę, zostały zaprojektowane z myślą o różnych rodzajach paliwa i posiadają odmienne specyfikacje techniczne. Dzięki tym filtrom nowoczesne samochody są bardziej ekologiczne i przyjazne dla środowiska.

Diagnostyka problemów z filtrem GPF

Podczas inspekcji samochodów osobowych wyposażonych w filtry GPF (Euro 6, produkcja po 2017 roku), dokładnie analizuję pracę jednostki napędowej na żywo, przeprowadzając test filtra GPF. Dzięki diagnostyce komputerowej jestem w stanie wykryć problemy z filtrem GPF, jeszcze zanim auto straci moc lub jednostka napędowa ulegnie awarii/zostanie unieruchomiona. Niestety nie ma innego sposobu, aby sprawdzić stan filtra GPF – musisz mieć komputer diagnostyczny, który jest w stanie przeprowadzić procedurę testową filtra.

Jeżeli szukasz pomocy w ocenie auta używanego – zapraszam, oferuję inspekcje samochodów osobowych Gdańsk, Trójmiasto – na Twoje zlecenie sprawdzę auto, którym się interesujesz, przeprowadzając test GPF/DPF podczas inspekcji.

Zapraszam do przeczytania innych wpisów/poradników na temat motoryzacji