Czy warto kupić auto poleasingowe / flotowe? Sprawdź za i przeciw
Często przed inspekcjami samochodów dostaję zapytania od Klientów, czy warto w ogóle brać pod uwagę zakup auta po leasingu / flocie. Postanowiłem podzielić się swoimi spostrzeżeniami na ten temat, odpowiadając na tytułowe pytanie. Zacznijmy od tego, kiedy samochód można nazwać autem poleasingowym / flotowym.
Auta poleasingowe / flotowe to samochody, z których leasingobiorca zrezygnował po zakończeniu umowy. Część z nich to auta powindykacyjne, sprzedawane po tym, jak ich użytkownik nie wywiązał się z terminowego opłacania rat, jednak to rzadkość – częściej do sprzedaży i inspekcji trafiają auta, których wynajem i leasing się zakończył bez odkupu (co w przypadku firm jest normalną praktyką – na odkup zazwyczaj decydują się osoby prywatne).
Typy leasingu na auta i samochody dostawcze
Najczęściej samochody są leasingowane w ramach leasingu operacyjnego, co oznacza, że pozostają własnością firmy leasingowej, która odpowiada za ich serwisowanie (lub w umowie leasingowej nakazuje serwisowania danego pojazdu w ASO, zgodnie z interwałem zalecanym przed producenta). Istnieje także leasing finansowy, w którym to leasingobiorca staje się właścicielem pojazdu i zobowiązuje się do jego serwisowania oraz dokonywania odpisów amortyzacyjnych (zwykle na taki leasing decyduje się osoba prywatna, przedsiębiorca, który korzysta z pojazdu i chce go odkupić po zakończeniu umowy).
Co warto wiedzieć o samochodach poleasingowych?
Zazwyczaj są to samochody eksploatowane przez 3-4 lata jako pojazdy służbowe. Często firmy leasingują auta bez opcji wykupu, dlatego te pojazdy są zazwyczaj stosunkowo nowe i mają pełną dokumentację historii użytkowania. W ramach umowy leasingowej są regularnie serwisowane w autoryzowanych punktach. Auta poleasingowe bywają tańsze od innych ofert – ich ceny są o 5-30% niższe niż w komisach lub ogłoszeniach prywatnych. Zwykle wynika to z większego przebiegu oraz eksploatacji auta, choć nie jest to regułą. Często na inspekcjach aut trafiają mi się samochody po leasingu, które na przykład ktoś użytkował wyłącznie na długich trasach, jeżdżąc sam – tył w takim aucie jest niemal jak nowy, mimo kilkudziesięciu tysięcy kilometrów przebiegu.
Jak kupić dobre auto poleasingowe i czy to w ogóle się opłaca?
Opłacalność zakupu auta poleasingowego zależy głównie od jego stanu. Jeśli samochód był użytkowany okazjonalnie i odpowiednio serwisowany, może być w dobrym stanie nawet po kilku latach. Jednak w niektórych branżach auta poleasingowe mają słabą opinię, szczególnie jeśli były intensywnie użytkowane, np. przez handlowców. Zaleca się, by przy zakupie dokładnie sprawdzić pojazd, zamawiając jego i inspekcję. Tylko wtedy mamy pewność, że dany egzemplarz auta jest godny zakupu. Osobiście podczas inspekcji auta poleasignowego /flotowego staram się ustalić, jak było użytkowane oraz ilu miało kierowców – dzięki takim informacjom mogę lepiej oszacować, czy dany egzemplarz auta jest godny zakupu.
Auta poleasingowe od kadry menedżerskiej – łakomy kąsek w wyższej cenie
Ciekawostką i niestety rzadkością są również samochody użytkowane przez menedżerów czy prezesów. Zazwyczaj są to auta klasy premium, są często w dobrym stanie i mają niewielki przebieg, ponieważ służyły głównie celom reprezentacyjnym. Jednak trzeba liczyć się z tym, że ich cena wcale nie będzie mocno niższa od standardowej ceny rynkowej samochodu sprzedawanego przez prywatnego właściciela / użytkowanego prywatnie.
Samochody poleasingowe przygotowywane do sprzedaży
Coraz częściej spotykaną przeze mnie praktyką na rynku sprzedaży aut poleasingowych jest fakt, iż po zakończeniu leasingu pojazdy często przechodzą odnowienie: czyszczenie tapicerki, wymianę zużytych części, a czasem poprawki lakiernicze. Zazwyczaj takie zabiegi wykonuję leasingodawca, który otrzymał powrotem auto od leasingobiorcy. Jest to dobra praktyka, która pozwala zwiększyć atrakcyjność auta i jednocześnie uczciwie sprzedać samochód sprawdzony, po serwisie i wyeliminowaniu wszystkich mankamentów.
Podczas poszukiwania auta (i to nie dotyczy się tylko aut poleasingowych) warto brać pod uwagę nie tylko wiek czy przebieg, ale i intensywność użytkowania i sposób, w jaki auto było użytkowane. Najczęściej w sprzedaży aut poleasingowych spotykam się z popularnymi i lubianymi autami codziennego użytku, takich marek, jak Skoda, Volkswagen, czy Toyota. Należy jednak mieć na uwadze, że oferta poleasingowa jest ograniczona, więc wybór marek, modeli czy kolorów może być mniejszy niż w przypadku aut nowych. Najczęściej dostępne są modele popularne wśród firm, np. Skoda Fabia, Volkswagen Golf, czy Toyota Corolla.
Auta dostawcze i ciężarowe poleasingowe
W leasing można wziąć również samochody dostawcze (busy) i ciężarowe, więc na rynku pojawia się wiele takich używanych pojazdów, co stanowi dobrą okazję dla firm szukających korzystnej ceny i jakości. Takie rozwiązanie sprawdza się również w przypadku naczep czy maszyn. Tutaj zasada jest podobna – przed zakupem busa po leasingu / firmie należy dokładnie sprawdzić dany egzemplarz, być może mniej zwracając uwagę na mankamenty wizualne czy zużycie wnętrza, ale baczniej przyglądając się w jakim stanie technicznym jest pojazd. Jeżeli chcesz kupić auto dostawcze po leasingu z okolic Trójmiasta – również chętnie pomogę, specjalizuję się w oględzinach samochodów i busów.
Wady i zalety samochodów poleasingowych
Auta poleasingowe pochodzą z pewnych, legalnych źródeł, zazwyczaj z polskiego salonu, i mają pełną historię użytkowania i serwisowania, co zmniejsza ryzyko ukrytych wad. Część z nich może nadal być objęta gwarancją producenta. Są również tasze, niż egzemplarze pochodzące od prywatnych użytkowników. Te atuty często przemawiają za tym, aby zainteresować się autem poleasingowym i sprawdzić jego stan faktyczny.
Z wad należy pamiętać, że jednak auta te często mają duży przebieg, więc warto wybierać egzemplarze o jak najmniejszym stopniu wyeksploatowania. Samochody poleasingowe czy flotowe często też mają łatkę użytkowanych przez wielu pracowników, którzy nie dbają o te auta (nie bez powodu mówi się, że najszybszym autem na drodze jest służbowe auto handlowca), choć nie jest to regułą. Często podczas inspekcji spotykam się z autami poleasingowymi, które były użytkowane przez jednego pracownika, który nie miał aspiracji do bycia najszybszym na drodze – wtedy zazwyczaj taki egzemplarz jest godny zakupu.
Gdzie kupić auta poleasingowe? Oferty na auta flotowe
Najlepiej nabywać auta poleasingowe od renomowanych firm leasingowych lub poprzez aukcje organizowane przez leasingodawców. Czołowe firmy zajmujące się sprzedażą samochodów poleasingowych to np. Masterlease, LeasePlan, czy Alphabet. Często auta też trafiają do komisów czy do sieci (ogłoszenia OLX, OtoMoto). Z doświadczenia wiem, że najlepsze egzemplarze są sprzedawane w prywatnych sieciach leasingodawców, dlatego zawsze Kupującym, którzy szukają takich aut polecam śledzić strony i ogłoszenia wyżej wymienionych firm, gdyż to tam najszybciej znajdą perełkę.
Podsumowanie: Czy warto kupić auto poleasingowe?
Niezależnie od tego, czy potrzebujesz auta na firmę, czy do użytku prywatnego, zakup samochodu poleasingowego może być opłacalny, ponieważ te auta zazwyczaj są zadbane i mają pełną historię serwisową (ale nie jest to reguła). Ważne jednak, by kupować od zaufanych firm i dokładnie sprawdzić stan wybranego pojazdu.
Zawsze powtarzam moim Klientom, że nie jeżdżą przekonaniami czy wizjami, a konkretnymi autami i ich stanem. Moim zdaniem warto interesować się zakupem auta poleasingowego i nie należy go skreślać z listy potencjalnych aut do zakupu, gdyż obecnie takie auta są często dobrze utrzymane i prawidłowo eksploatowane, niemniej należy dokładnie sprawdzić takie auto podczas oględzin (z dużym naciskiem na historię oraz tego, jak i przez ile osób było użytkowane).
Jeżeli masz upatrzone ogłoszenie auta poleasingowego w Trójmieście lub okolicach i szukasz inspektora, który sprawdzi je dla Ciebie – zapraszam, oferuję inspekcje samochodów używanych Gdańsk, Trójmiasto (kliknij aby poznać szczegóły) – na Twoje zlecenie dokładnie sprawdzę auto i dam Ci komplet informacji, abyś świadomie mógł/mogła podjąć decyzję o zakupie.
Zapraszam do sprawdzenia innych artykułów na moim blogu motocyklowym:
- Jak wymienić klocki hamulcowe w motocyklu? Kiedy należy wymienić klocki?
- Używany samochód z automatem – sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas oględzin
- Jak używać miernika lakieru? Pomiary nadwozia samochodu miernikiem lakieru
- Choroba lokomocyjna a motocykl – jak sobie z nią radzić?
- Przebieg auta używanego – kiedy można uznać, że jest za duży?
- Kiedy motocykl używany można uznać za minę? Moja skala oceny motocykli
- Dlaczego warto sprawdzić nowe auto przed odbiorem z salonu?
- Kiedy można oddać auto po zakupie? Rękojmia i wady ukryte
- Gwarancja komisowa na auto używane – pic na wodę