Drgania kierownicy podczas hamowania – przyczyny i rozwiązania

Każdy kierowca – niezależnie od doświadczenia – prędzej czy później może napotkać sytuację, w której podczas hamowania pojawiają się niepokojące drgania kierownicy. To zjawisko nie jest naturalnym elementem pracy układu kierowniczego i często wywołuje stres oraz pytania o ewentualne poważne usterki. Jeśli wibracje pojawiają się regularnie, mogą świadczyć o problemach technicznych wymagających pilnej interwencji.
W tym artykule skupię się na tym, co jest przyczyną drgań kierownicy podczas hamowania oraz wyjaśnię, dlaczego na inspekcjach przedzakupowych samochodów używanych dla moich Klientów tak wiele czasu poświęcam na oględziny układu hamulcowego oraz kierowniczego.
Drgania kierownicy przy hamowaniu – objawy
Drgania kierownicy przy hamowaniu często zaczynają się jako delikatne, pulsujące ruchy, które z czasem mogą przerodzić się w wyraźne szarpnięcia. Zazwyczaj nasilają się podczas hamowania z wyższej prędkości, co sprawia, że są trudne do zignorowania. Wibracje te powodują dyskomfort i mogą dawać poczucie mniejszej kontroli nad pojazdem. To sygnał, że warto poszukać przyczyny i nie odkładać wizyty w serwisie.
Najczęstsze przyczyny drgań kierownicy przy hamowaniu
- Krzywe/uszkodzone lub zużyte tarcze hamulcowe
To jedna z najczęstszych przyczyn. Nierówna powierzchnia tarcz sprawia, że zaciski nie przylegają równomiernie, co skutkuje biciem kierownicy podczas hamowania. Oprócz dyskomfortu, dochodzi także do wydłużenia drogi hamowania. - Nierównomiernie zużyte klocki hamulcowe lub ich nieprawidłowy montaż
Jeżeli jedna strona układu działa intensywniej niż druga, efektem może być nierównomierne hamowanie, a co za tym idzie – drgania kierownicy, szczególnie przy gwałtownym zatrzymywaniu. Więcej o klockach hamulcowych przeczytasz w moim artykule: Jak rozpoznać i wymienić zużyte klocki hamulcowe w aucie? - Usterki zawieszenia lub układu kierowniczego
Luzy w przegubach, zużyte łożyska kół czy wybite końcówki drążków kierowniczych także mogą powodować wibracje przy hamowaniu, szczególnie z dużych prędkości. Takie usterki nie tylko pogarszają komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy.
Czy przyczyną drgań kierownicy przy hamowaniu mogą być koła?

Jak pokazuje moja wieloletnia praktyka kierowcy oraz rzeczoznawcy samochodowego, winowajcą drgań może być także niewłaściwie wyważone koło – zwłaszcza po wymianie opon. Nierównomiernie rozłożona masa skutkuje przenoszeniem drgań na układ kierowniczy, co objawia się charakterystycznym „pulsowaniem” kierownicy.
Warto też zwrócić uwagę na możliwe problemy z piastami lub niewłaściwym osadzeniem tarcz hamulcowych. W pojazdach z większym przebiegiem te elementy mogą powodować trudne do zdiagnozowania, lecz wyczuwalne drgania przy hamowaniu.
Jak pozbyć się drgań kierownicy podczas hamowania?
Pierwszym krokiem powinna być wizyta w serwisie, gdzie zostanie przeprowadzona profesjonalna diagnostyka. W zależności od przyczyny, może być konieczna:
- wymiana lub przetoczenie tarcz hamulcowych,
- wymiana klocków hamulcowych i ich prawidłowy montaż,
- sprawdzenie i ewentualna naprawa elementów zawieszenia lub układu kierowniczego,
- wyważenie kół i kontrola stanu felg,
- sprawdzenie geometrii zawieszenia, szczególnie po jeździe po dziurach i nierównościach.
Regularna kontrola układu hamulcowego i zawieszenia to najlepszy sposób, by zapobiec problemom z drganiami kierownicy i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na drodze.
Sprawdzenie auta przed zakupem Trójmiasto – drgania kierownicy przy hamowaniu
Drgania kierownicy są dobrze wyczuwalne podczas jazdy próbnej i mogą być sygnałem ukrytych usterek. Gdy sprawdzam auto używane, wykonuje długą jazdę testową, dokładnie sprawdzając chociażby układ hamulcowy, który jest jednym z najważniejszych w aucie. Ponadto podczas oględzin, dokładnie sprawdzam podwozie, w tym układ kierowniczy – dzięki temu już przed zakupem masz dokładne informacje, czy z autem wszystko jest ok lub co wymaga natychmiastowego serwisu po zakupie.
Na co dzień pracuję jako rzeczoznawca samochodowy i zajmuje się profesjonalną oceną stanu technicznego samochodów przed zakupem. Podczas weryfikacji przeprowadzam dokładne testy drogowe i inspekcję układów hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia. Na podstawie zebranych danych tworzę szczegółowy raport, który zawiera wszystkie mocne i słabe strony pojazdu. Dzięki temu możesz świadomie zdecydować, czy warto zainwestować w dany egzemplarz, czy lepiej poszukać czegoś innego.
Sprawdź sprawdzenie auta przed zakupem Trójmiasto – działam na terenie województw pomorskie, kujawsko-pomorskie oraz warmińsko-mazurskie.

- Nieczytelny numer VIN auta – jak uzyskać nowy VIN?
- Czemu samochód pali więcej niż powinien? Przyczyny wysokiego spalania w aucie
- Silnik pobiera olej – przyczyny, skutki oraz naprawa
- Drgania kierownicy podczas hamowania – przyczyny i rozwiązania
- Jak przewozić motocykl? Bezpieczny transport motocykla
- Jaki samochód używany do 20 tysięcy? Polecane modele aut
- Wycena samochodu przed sprzedażą – jak ustalić realną wartość auta?
- Jak prawidłowo obniżyć motocykl? Zawieszenie, regulacja, niska kanapa
- Łańcuch a pasek rozrządu w samochodzie – co jest lepsze? Jak rozpoznać, czy silnik ma rozrząd na pasku czy łańcuchu?