Grupa VAG – silnik 1.4 TSI – opinia, wady, zalety, czy warto?

Benzynowy silnik 1.4 TSI to jedna z najczęściej omawianych jednostek napędowych wśród potencjalnych kupujących. Wielu kierowców obawia się jego awaryjności, co wynika z licznych sprzecznych opinii oraz medialnego szumu. Czy rzeczywiście warto ryzykować zakup auta z tym silnikiem?
Jako inspektor i rzeczoznawca samochodowy bardzo często jeżdżę na inspekcje aut z grupy VAG z różnymi silnikami TSI, w tym popularną jednostką 1.4 TSI, która jest poniekąd pułapką. Dlaczego? O tym w dalszej części artykułu.
Historia i odmiany silnika 1.4 TSI
Silnik 1.4 TSI został wprowadzony w 2006 roku jako nowoczesna jednostka mająca zastąpić starsze, większe silniki w pojazdach Grupy Volkswagena. Dzięki technologii podwójnego doładowania (turbo + kompresor) oraz bezpośredniego wtrysku paliwa osiągał moc 140 KM i moment obrotowy 220 Nm, co pozwoliło zastąpić starsze jednostki 1.8, 1.8 T, 2.0, a nawet sześciocylindrowe 2.4. Wkrótce po premierze pojawiła się uproszczona wersja (wyposażona tylko w turbosprężarkę), a później kolejne warianty o mocy od 122 do 185 KM.
Silnik ten znalazł zastosowanie w większości modeli koncernu VW, od Audi A1 po Škodę Superb, z wyjątkiem większych modeli Audi i Porsche.
Różne generacje silnika 1.4 TSI – kluczowy wybór przy zakupie samochodu
Silnik 1.4 TSI występuje w trzech różnych wersjach, które znacznie różnią się konstrukcją i trwałością. Najważniejsza jest seria silnika, która zależy od daty produkcji:
- EA111 (2006-2014) – pierwsza generacja, obejmująca dwa warianty:
- Turbo (zwykła turbosprężarka)
- Twincharger (turbo + kompresor)
- EA211 (od 2012 roku) – nowa konstrukcja, zawsze turbodoładowana, z systemem odłączania cylindrów (ACT).
EA111 Twincharger – najbardziej awaryjna wersja silnika 1.4 TSI

Silniki Twincharger, mimo początkowego zachwytu, okazały się jedną z najbardziej awaryjnych konstrukcji Volkswagena. Główne problemy to:
- Przegrzewające się tłoki
- Nadmierne zużycie oleju
- Niewłaściwie pracujący łańcuch rozrządu
- Szybko zużywające się sprzęgła kompresora i pompy cieczy chłodzącej
Niektórzy użytkownicy zgłaszali pierwsze poważne awarie już po 10-20 tys. km, a przypadki konieczności generalnego remontu zdarzały się przy przebiegach rzędu 30 tys. km. Najczęstsze awarie obejmowały wypalenie tłoka lub uszkodzenie pierścieni.
Naprawy tego silnika są kosztowne – wymiana lub regeneracja poszczególnych elementów może kosztować od 1 tys. zł wzwyż. Z tego powodu wiele aut z tą jednostką sprzedawanych jest po okazyjnych cenach, choć niektórzy sprzedający próbują ukryć problemy i wystawiać auta w normalnych cenach, licząc na naiwnych kupujących.
Najbardziej awaryjne wersje silnika to CAVE, BLG, CAVD – tych jednostek najlepiej unikać.
EA111 Turbo – jest lepiej, ale nadal trzeba uważać
- Rocznik: 2007-2013
- Moc: 122-131 KM
Silnik 1.4 TSI w tej wersji jest uproszczoną konstrukcją w porównaniu do bardziej skomplikowanego wariantu twincharger. Brak kompresora sprawia, że jednostka jest mniej obciążona termicznie i mechanicznie, co znacząco redukuje ryzyko awarii tłoków. Problemy z nadmiernym zużyciem oleju są rzadkością i nie wynikają z wad fabrycznych.
Największym mankamentem tego silnika jest przedwczesne rozciąganie się łańcucha rozrządu, spowodowane wadliwą konstrukcją. Przy niskim ciśnieniu oleju w napinaczu (zwłaszcza tuż po uruchomieniu silnika) łańcuch pracuje zbyt luźno, co przyspiesza jego zużycie i zwiększa ryzyko przeskoczenia. W niektórych przypadkach konieczność wymiany pojawia się już po 30-50 tys. km.
W 2010 roku wprowadzono poprawki – zmodyfikowano ślizgi rozrządu, co wydłużyło jego trwałość do 100-150 tys. km i zmniejszyło ryzyko przeskoczenia łańcucha.
Aby uniknąć kosztownych napraw, warto regularnie kontrolować stan łańcucha, najlepiej przy każdej wymianie oleju. Koszt wymiany rozrządu to około 1-1,5 tys. zł, w zależności od zakresu wymiany elementów.
Planując zakup auta z tym silnikiem, warto zabezpieczyć budżet na ewentualną naprawę układu rozrządu.
EA211 Turbo – najbardziej udana wersja silnika 1.4 TSI

- Rocznik: od 2012 r. do dziś
- Moc: 125-150 KM
Najważniejszą zmianą w nowej generacji silnika było zastąpienie awaryjnego łańcucha rozrządu paskiem. Dzięki tej modyfikacji problemy z układem rozrządu zostały wyeliminowane, a jednostka zyskała opinię niezawodnej.
Choć silnik funkcjonuje na rynku dopiero od kilku lat, nie ma na razie doniesień o poważnych usterkach. Jednak pełną ocenę jego trwałości będzie można wystawić dopiero po większej liczbie egzemplarzy z przebiegiem powyżej 200 tys. km.
Jedyną istotną uwagą użytkowników jest spalanie. Przy spokojnej jeździe silnik potrafi być oszczędny, ale przy dynamicznej eksploatacji zużycie paliwa może przekraczać 10 l/100 km, a system odłączania cylindrów nie zawsze przynosi oczekiwane oszczędności.
Jednostka EA211 świetnie sprawdza się w większych i cięższych modelach, takich jak Škoda Superb czy Volkswagen Passat, zapewniając im dobrą dynamikę.
Sprawdź również: Samochód z silnikiem 1.8 TSI/TFSI – awaryjność, usterki, wady opinia
Sprawdzenie samochodu używanego z silnikiem 1.4 TSI – Trójmiasto
Silniki 1.4 TSI to popularne jednostki stosowane w wielu modelach grupy VAG. Starsza generacja EA111, choć nieco mniej skomplikowana od wersji twincharger, ma słaby punkt w postaci rozciągającego się łańcucha rozrządu, który może wymagać wymiany nawet po 30-50 tys. km. Nowsza konstrukcja EA211 jest wolna od tego problemu dzięki zastosowaniu paska rozrządu, co czyni ją bardziej niezawodną. Jednak w obu przypadkach kluczowe znaczenie ma właściwa eksploatacja i regularne serwisowanie.
Jeśli zastanawiasz się nad zakupem samochodu z silnikiem 1.4 TSI, warto skorzystać z pomocy eksperta. Jako rzeczoznawca samochodowy i doradca pomogę Ci nie tylko ocenić stan jednostki napędowej (diagnostyka komputerowa, sprawdzenie parametrów pracy silnika, analiza historii serwisowej), ale również przeprowadzę kompleksową inspekcję całego pojazdu – zarówno nadwozia, jak i podwozia – pomoc w sprawdzeniu i zakupie auta Trójmiasto, Gdańsk. Dzięki temu unikniesz zakupu auta z ukrytymi wadami i kosztownymi naprawami (remontem silnika) tuż po zakupie. Zapraszam do kontaktu.

- Samochód z Wielkiej Brytanii – czy warto kupić „anglika”?
- Jak sprawdzić zastaw skarbowy na aucie? Sprawdź przed kupnem!
- Co warto wiedzieć o silniku 1.6 T-GDI? Opinie, awarie, wady i zalety
- Grupa VAG – silnik 1.4 TSI – opinia, wady, zalety, czy warto?
- Używany samochód z Danii – jak sprawdzić przebieg i stan? Sprowadzenie, opłaty, rejestracja
- Kiedy najlepiej kupić samochód? Pora roku i cena
- Katalizator w aucie – objawy, usterki, jak wyczyścić katalizator?
- Samochód z silnikiem 1.8 TSI/TFSI – awaryjność, usterki, wady opinia
- SRS w aucie — co to jest i jak działa? Jak skasować błąd SRS?