Jak przygotować motocykl do sezonu? Serwis motocykla przed sezonem

Wiosna w Polsce dla motocyklistów to zbawienie – pierwsze promienie słońca kuszą, by natychmiast wyruszyć na drogi swoim motocyklem – wszak od kilku miesięcy sprzęt stoi nieruszany, pod pokrowcem, czekając na lepszą pogodę. Jednak zanim to zrobisz, warto zadbać o podstawowe elementy techniczne motocykla, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. W tym artykule odpowiadam, jak przygotować motocykl do sezonu, jak go sprawdzić i co powinien obejmować serwis motocykla przed sezonem.

Zanim dasz się ponieść euforii pierwszych wiosennych przejażdżek, poświęć chwilę na sprawdzenie kilku istotnych rzeczy w swoim motocyklu. Dzięki temu jazda będzie nie tylko przyjemniejsza, ale i bezpieczniejsza, a i sam motocykl odwdzięczy Ci się bezusterkową pracą nie tylko na początku sezonu, ale i w jego trakcie.

Oto moja checklista obejmująca serwis motocykla przed sezonem

Gotowi na sezon? Pogoda pozwala wyruszyć na drogę, słoneczko świeci a ptaszki ćwierkają? Zatem wyjmujemy motocykl spod pokrowca i działamy!

Sprawdź badanie techniczne i OC

Wielu motocyklistów na początku sezonu zapomina o bardzo prozaicznej kwestii, czyli sprawdzenia ważności dokumentów upoważniających motocykl do legalnego poruszania się po drogach publicznych. Sprawdź, czy Twój motocykl ma ważny przegląd techniczny (często kończą się one na początku roku) i OC – na początku sezonu Policja prowadzi wzmożone akcje, sprawdzając uprawnienia motocyklistów oraz to, czy ich pojazdy są dopuszczone do ruchu – uwierz, nie chcesz rozpocząć sezonu od wysokiego mandatu za brak OC/przeglądu (nie wspominając o innych konsekwencjach, gdy dojdzie do wypadku).

Naładuj akumulator

Nie ma nic gorszego niż chwila, gdy w pełnym motocyklowym rynsztunku przekręcasz kluczyk, a rozrusznik ledwo zipie. Jeśli akumulator spędził zimę w motocyklu, istnieje duże ryzyko, że się rozładował. Przed pierwszym uruchomieniem warto go wymontować i podłączyć do automatycznej ładowarki.

Wymień olej i filtr oleju, sprawdź poziom oleju

Warto rozpocząć sezon ze świeżym olejem w silniku – jeżeli Twój serwis motocykla przed odstawieniem na zimowanie (tutaj sprawdzisz mój poradnik: Jak przygotować motocykl do zimowania lub długiego postoju?) nie obejmował wymiany oleju, zrób to przed pierwszą jazdą. Ponadto regularna kontrola poziomu oleju to dobry nawyk, szczególnie po długiej przerwie w jeździe. Nawet jeśli motocykl zimował w garażu, mogłeś zapomnieć sprawdzić stan oleju po zakończeniu poprzedniego sezonu – zrób to koniecznie przed pierwszym uruchomieniem maszyny na wiosnę.

Tu od razu odpowiem na często pojawiające się pytanie – wymieniać olej w motocyklu po sezonie (jesienią), czy przed sezonem (wiosną)? Moja odpowiedź brzmi – po prostu wymień olej. Kiedy? To już zależy od Ciebie, motocykla i tego, jak był użytkowany na poprzednim oleju. Jeżeli motocykl w sezonie zrobił skromną ilość kilometrów w drogowych warunkach (do 2-3 tyś), nic się nie stanie, gdy wymienisz olej na wiosnę – ważne, aby nie jeździć na oleju starszym, niż 12 miesięcy. Natomiast jeżeli motocykl przejechał pełen interwał serwisowy na oleju, był mocno upalany na torze i olej często przechodził cykl rozgrzania i chłodzenia – warto go wymienić przed odstawieniem na zimowanie (pozbywamy się wówczas z silnika przepracowanego oleju). Tutaj mój poradnik na temat Jak wymienić olej silnikowy i filtr oleju w motocyklu? Jaki olej wybrać?

Sprawdź ciśnienie w oponach

Zbyt niskie ciśnienie w oponach może powodować niestabilność motocykla, zwłaszcza w zakrętach, co zwiększa ryzyko wypadku. Po zimie ciśnienie często odbiega od normy, dlatego warto skontrolować je we własnym zakresie (a jeżeli nie masz kompresora, sprawdź ciśnienie na stacji paliw lub u wulkanizatora) i w razie potrzeby uzupełnić.

Zadbaj o napęd i stan łańcucha/zębatek

Jeśli twój motocykl ma wał Kardana lub jest napędzany pasem – masz mniej problemów. W przypadku łańcucha konieczna jest dokładna kontrola: sprawdź, czy łańcuch jest czysty, nasmarowany, bez śladów rdzy i prawidłowo naciągnięty. Oceń również stan zębatek – ich zęby powinny być równe, ostre i symetryczne.

Zweryfikuj stan zawieszenia i lag

Wycieki spod uszczelniaczy lag to częsta przypadłość motocykli po zimowej przerwie (zawias najczęściej puszcza, gdy nie jest długo używany). Sprawdź, czy na lagach nie ma śladów oleju – jeśli są, konieczna będzie wymiana uszczelniaczy olejowych i przeciwpyłowych. W przeciwnym razie olej może dostać się do zacisków hamulcowych i klocków, powodując ich trwałe uszkodzenie!

Sprawdź hamulce – klocki, tarcze i płyn hamulcowy

Kontrola hamulców to jedna z najważniejszych czynności przed pierwszą jazdą motocyklem po zimie. Początkowo ich skuteczność może być obniżona, ale po kilku kilometrach powinny działać prawidłowo. Sprawdź poziom płynu hamulcowego i nie martw się drobnym osadem rdzy na tarczach – zniknie po kilku hamowaniach. Jeżeli płyn hamulcowy (który jest higroskopijny, czyli wchłania wilgoć z powietrza) jest ciemny – należy go wymienić (zwykle co dwa lata). To samo tyczy klocków i tarcz, jeżeli widzisz ich zużycie – czas na wymianę. W tym pomoże mój poradnik: Jak wymienić klocki hamulcowe w motocyklu?

Sprawdź poziom i stan płynu chłodniczego

Nie wiem czemu wielu motocyklistów pomija płyn chłodniczy podczas przygotowywania motocykla do sezonu lub podczas okresowych serwisów – to bardzo ważny płyn, który wpływa na prawidłową pracę układu chłodzącego, a tym samym jednostki napędowej motocykla. Sprawdź zbiorniczek wyrównawczy, jeżeli płyn jest ciemny lub jest go zbyt mało – uzupełnij poziom, a najlepiej wymień płyn w całym układzie, pamiętając o jego odpowietrzeniu (zalecam wymianę co 3-4 lata).

Sprawdź dokręcenie newralgicznych śrub w motocyklu

Przed pierwszym wyjazdem motocyklem na drogi, sprawdź dokręcenie śrub. Skup się na śrubach koła przedniego i tylnego, śrubach zacisków hamulcowych, zweryfikuj również dokręcenie śrub plastików – motocykl podczas jazdy pracuje, zwłaszcza jednostki z układem V, które dodatkowo wibrują, rozkręcając śruby (pozdrowienia dla posiadaczy V’ek od Ducati, HD, Indian) – uwierz, nie chcesz stracić żadnej śruby podczas jazdy. Poświęć więc chwilę, pobierz z Internetu serwisówkę do swojego motocykla, zweryfikuj moment dokręcenia poszczególnych śrub i jeżeli masz klucz dynamometryczny – sprawdź dokręcenie.

Nasmaruj linki, łożyska, stopkę boczną/centralną

Nie ma nic gorszego, niż skrzypiący motocykl i jego elementy – jeżeli nie zakonserwowałeś łożysk, cięgien czy stopki przed zimowaniem, zrób to przed pierwszą jazdą w sezonie. Lekko pracująca linka sprzęgła, ładnie odbijająca, nasmarowana stopka boczna czy też zabezpieczone smarem łożyska kół oraz łożysko główki ramy. Nasmarowanie elementów ruchomych potrwa chwilę i spokojnie wystarczy na cały sezon.

Sprawdź oświetlenie motocykla

Zimą wilgoć i czas mogą spowodować zaśniedzenie styków elektrycznych lub uszkodzenie przewodów przez gryzonie. Zanim wyruszysz na drogę, sprawdź działanie reflektora przedniego, tylnej lampy, światła stopu, kierunkowskazów, świateł pozycyjnych oraz oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Sprawdzenie tych kilku elementów zajmie tylko chwilę, a pozwoli uniknąć wielu problemów na przykład podczas kontroli drogowej i zwiększy bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników na drodze.

Serwis motocykla przed sezonem – Trójmiasto i okolice

Przygotowanie motocykla do sezonu to kluczowy serwis, który zapewni nie tylko bezawaryjną jazdę, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój motocykl jest w pełni gotowy do drogi, zapraszam do Moto-TMT – serwis motocyklowy Trójmiasto. Jako doświadczony mechanik i inspektor motocyklowy pomogę Ci dokładnie ocenić stan Twojego motocykla, przeprowadzić niezbędne naprawy oraz przygotować maszynę do sezonu.

Dla Twojej wygody oferuję także transport motocykla busem do serwisu oraz odwiezienie go po zakończonych pracach – bez stresu i tracenia czasu na dojazdy. Jeśli jesteś z Gdańska, Gdyni, Sopotu lub okolic, skontaktuj się ze mną i zadbaj o swoją maszynę już teraz!