Jak sprawdzić historię motocykla używanego? Weryfikacja w bazie CEPiK

Szukasz motocykla i trafiasz egzemplarz, który wzbudził Twoje zainteresowanie? Zanim pojedziesz na oględziny lub zlecisz mi inspekcję motocykla, poproś sprzedawcę o 3 najważniejsze informacje – VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji. Po co? Aby sprawdzić historię motocykla używanego w ogólnodostępnej i darmowej bazie CEPiK (ewidencji pojazdów).

Sprawdzanie historii motocykla używanego w CEPiK

Baza CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) to rządowy system, który, jak sama nazwa wskazuje, archiwizuje i przechowuje dane dotyczące pojazdów i kierowców orz pozwala w czasie rzeczywistym sprawdzać kluczowe informacje na temat danego pojazdu. Osobiście zaczynając każde zlecenie dotyczące inspekcji motocykla używanego, zaczynam od rozmowy ze sprzedającym, podczas której proszę go o wysłanie 3 wspomnianych wyżej informacji (lub dla wygody proszę o zdjęcie dowodu rejestracyjnego).

Po uzyskaniu danych, wchodzę na stronę https://historiapojazdu.gov.pl/ i w odpowiednich rubrykach wpisuję dane, po czym klikam przycisk Sprawdź Pojazd.

Jeżeli wpisaliśmy prawidłowe dane, naszym oczom ukaże się strona, na której możemy sprawdzić dokładne informacje o wpisach do rejestru motocykla/pojazdu (na stronie możemy sprawdzić każdy zarejestrowany w Polsce pojazd, również ten zagraniczny – musi jednak być już zarejestrowany).

Jest tam zakładka Danych technicznych (kopia tego, co wpisane w dowodzie rejestracyjnym) oraz wygodna Oś czasu, która ułatwia przeanalizowanie wszystkich rekordów dotyczących sprawdzanego motocykla. Znajdziemy tam między innymi takie informacje, jak:

  • Data pierwszej rejestracji w PL/za granicą (wtedy otrzymujemy również datę pierwszej rejestracji w Polsce)
  • Pełna historia sprzedaży/zmian właścicieli i daty aktualnie wydanych dokumentów
  • Status pojazdu (czy zarejestrowany na firmę/osobę prywatną, ilu ma współwłaścicieli)
  • Wpisy dotyczące przeglądów i konkretnych przebiegów na osi czasu
  • Ważność ubezpieczenia OC
  • Rekordy wpisów ubezpieczalni (czyli szkody/wypadki lub czy pojazd był skradziony/jest poszukiwany)

CEPiK oferuje również możliwość sprawdzenia pojazdu w bazach zagranicznych, w tym celu należy przejść do zakładki Dane zagraniczne i po dodatkowej weryfikacji profilem zaufanym, otrzymamy raport, w którym system sprawdzi VIN pojazdu pod katem kradzieży/uszkodzeń w zagranicznych bazach.

Po co sprawdzać motocykl w bazie CEPiK?

Jak widać, baza oferuje dostęp do wielu przydatnych informacji na temat pojazdu. Jest też darmowa, co uważam za ogromny plus. Możemy dowiedzieć się z niej na przykład tego, czy przebieg motocykla w historii systemu nie był cofany, czy motocykl miał jakieś uszkodzenia, był po kradzieży, kiedy dokładnie został zarejestrowany, czy ma ważny przegląd/ubezpieczenie OC lub ilu miał właścicieli. To kluczowe informacje, które pozwalają nam odpowiednio zweryfikować atrakcyjność motocykla jeszcze przed pojechaniem na oględziny i niekiedy oszczędzić zachodu lub potwierdzić, że prawnie upatrzony motocykl jest godny uwagi. Oczywiście, system nie jest idealny i czasami na aktualizację danych trzeba poczekać, jednak sam pomysł wprowadzenia centralnej ewidencji pojazdów uważam za bardzo trafiony.

Poniżej macie przykład jednego z motocykli, które dokładnie sprawdziłem online i w którym znalazłem błędy dotyczące przebiegu i masę nieprawidłowości związanych z ilością właścicieli (motocykl był sprzedawany średnio co 2-3 tygodnie), jeszcze zanim pojechałem na oględziny:

Niestety podczas oględzin motocykl nie obronił się, a do znalezionych przeze mnie nieprawidłowości Sprzedający nie umiał się racjonalnie odnieść, także niech ten przykład będzie jasną odpowiedzią na to, czy warto korzystać z bazy CEPiK podczas poszukiwania używanego motocykla/auta.

Zlecając mi inspekcje motocykli i pomoc w zakupie motocykla używanego, jeszcze przed udaniem się na miejsce oględzin, możesz liczyć na dokładną analizę CEPiK a także innych systemów, które pozwalają gruntownie sprawdzić status prawny motocykla oraz jego historię, zarówno wypadkową, jak i kradzieżową – jak wspomniałem, od tego rozpoczynam każdą zleconą inspekcję, aby móc ewentualne nieprawidłowości skonfrontować podczas oględzin.