Jak używać miernika lakieru? Pomiary nadwozia samochodu miernikiem lakieru

Miernik lakieru to niezwykle przydatne narzędzie podczas moich inspekcji i oględzin samochodu – pomiarom nadwozia auta i elementów konstrukcyjnym poświęcam sporą część inspekcji. Musisz jednak wiedzieć, ż samo jego posiadanie i użycie nie wystarczy, by prawidłowo ocenić, czy auto jest bezwypadkowe. Kluczowe jest opanowanie obsługi urządzenia i prawidłowa interpretacja wyników oraz sam sprzęt, który powinien być wysokiej klasy i co najważniejsze – prawidłowo skalibrowany. Jak używać miernika lakieru? Pozwól, że w tym artykule opiszę Ci, jak ja to robię podczas inspekcji samochodów na zlecenie Klientów.

Przygotowanie do pracy z miernikiem lakieru

Jeśli jeszcze nie masz miernika lub zastanawiasz się, jaki miernik kupić – już spieszę z pomocą. Osobiście dla amatorów/komisów samochodowych zawsze polecam mierniki do 400-500 PLN, z sondą na kablu, gdyż to bardzo ułatwia pracę i pomiary (chociażby we wnękach) – dobrym wyborem będzie miernik Blue Technology, w mojej pracy mierniki tego producenta sprawdzają się idealnie. Pamiętaj jednak, że po zakupie pierwszym krokiem jest jego skalibrowanie zgodnie z instrukcją producenta. To kluczowy etap, który zapewni dokładność pomiarów. Zwykle z miernikiem przychodzą specjalne płytki kalibrujące, użyj ich do sprawdzenia i kalibracji urządzenia.

Zanim zaczniesz oględziny interesującego Cię samochodu, warto poćwiczyć na swoim aucie. Dzięki temu zapoznasz się z działaniem urządzenia i nauczysz się obsługi jego funkcji, takich jak tryby pomiaru czy funkcja hold, które ułatwią Ci pracę.

Wykonywanie pomiarów grubości lakieru podczas oględzin samochodu

Podczas oględzin samochodu konieczne będzie przeprowadzenie kilkudziesięciu pomiarów. Aby uniknąć chaosu i zapomnienia wyników, zapisuj je na kartce. Dzięki zapisywaniu pomiarów w jednym miejscu łatwiej będzie Ci później zinterpretować wyniki i wyciągnąć właściwe wnioski. Regularna praktyka i dobre przygotowanie sprawią, że korzystanie z miernika lakieru stanie się proste i skuteczne.

Podczas moich inspekcji samochodów nowych i używanych pracuję na schemacie auta, wykonując pomiary karoserii i zapisując wyniki najniższe i najwyższe danego elementu, co pozwala w późniejszym etapie pracy z raportem ocenić stan i grubość powłoki lakierniczej.

Jak prawidłowo dokonywać pomiarów miernikiem lakieru?

Podczas pomiaru należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach:

  • Sondę miernika należy przykładać do blachy równomiernie i delikatnie dociskając. Przekrzywienie sondy może spowodować przekłamanie wyniku nawet o kilkaset mikronów.
  • W przypadku mierników bez kulki, powierzchnia pomiaru musi być idealnie płaska, bez przetłoczeń.
  • Brud lub zanieczyszczenia na karoserii mogą uniemożliwić prawidłowe przyłożenie sondy i zafałszować wynik. Przed pomiarem warto więc upewnić się, że karoseria auta jest czysta.
  • Jeśli używasz miernika z sondą wyposażoną w kulkę, możliwe jest dokonywanie pomiarów również na nierównych powierzchniach.

Pomiar nadwozia/karoserii auta krok po kroku

Po przygotowaniu miernika i zapoznaniu się z zasadami pomiarów, czas przystąpić do przemierzenia całego samochodu. Kolejność badanych elementów jest dowolna, ważne jednak, by systematycznie zmierzyć każdy element karoserii. Polecam rozpocząć pomiar od dachu, który zwykle posiada oryginalną grubość lakieru a następnie przechodzić do kolejnych elementów karoserii – pozwala to zachować porządek pracy i przyspiesza pomiary całego auta (nie musimy biegać od lewych drzwi do prawych, tracąc czas na pomiary elementów oddalonych od siebie).

Podczas inspekcji samochodów mierzę nadwozie w następującej kolejności:

  1. Dach
  2. Lewy przedni błotnik
  3. Lewe przednie drzwi
  4. Lewe tylne drzwi
  5. Lewy tylny błotnik
  6. Lewa belka dachowa
  7. Klapa bagażnika
  8. Prawy tylny błotnik
  9. Prawa belka dachowa
  10. Prawe tylne drzwi
  11. Prawe przednie drzwi
  12. Prawy przedni błotnik
  13. Maska

Pamiętaj, by zanotować wszystkie wyniki – to ułatwi późniejszą analizę i pozwoli na wyciągnięcie odpowiednich wniosków dotyczących stanu lakieru. Regularność i dokładność w dokonywaniu pomiarów to podstawa skutecznych oględzin.

Z pewnością zauważyłeś, że w zestawieniu brakuje zderzaków. Dzieje się tak, ponieważ są one wykonane z tworzywa sztucznego, co uniemożliwia ich pomiar miernikiem lakieru. Warto też pamiętać, że w niektórych samochodach, np. marki Renault czy Chevrolet, z tworzywa sztucznego mogą być wykonane również przednie błotniki czy klapa bagażnika (a Corvette dla przykładu jest cała wykonana z tworzywa).

Każdy element karoserii należy zmierzyć przynajmniej w kilku miejscach. Dokładność jest kluczowa, ponieważ zdarza się, że jedna część może mieć z jednej strony oryginalną grubość lakieru, a z drugiej strony podwójną warstwę.

Jeśli zauważysz, że dany element był ponownie lakierowany lub szpachlowany, warto przeprowadzić dodatkowe pomiary, aby precyzyjnie określić zakres i sposób wykonania napraw blacharsko-lakierniczych. Nie zapomnij zanotować wyników na schemacie, co ułatwi późniejszą analizę stanu pojazdu.

Jak używać miernika lakieru w praktyce – pomiar elementów konstrukcyjnych, słupków i progów

Pomiar karoserii to dopiero pierwszy etap analizy stanu pojazdu. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie elementów konstrukcyjnych, takich jak:

  • Wnęki drzwi: słupki A, B i C oraz progi,
  • Wnęka klapy bagażnika i podłoga bagażnika (jeśli jest dostęp),
  • Elementy w komorze silnika: podłużnice, kielichy, wzmocnienia i wszystkie stalowe części, które można dosięgnąć sondą miernika.

Dokładne pomiary tych elementów są kluczowe dla wykrycia ewentualnych napraw powypadkowych lub uszkodzeń konstrukcyjnych.

Jak interpretacja wyniki pomiaru grubości lakieru?

Po zakończeniu pomiarów nadchodzi czas na ich interpretację – najtrudniejszy, ale kluczowy etap oceny stanu pojazdu. W swoich raportach z inspekcji samochodów korzystam z konkretnych skal dopasowanych do danego modelu pojazdu, oznaczając wyniki kolorami podanymi w legendzie raportu – to ułatwia interpretację dla każdego mojego Klienta.

  1. Oryginalna grubość lakieru
  1. Na większości samochodów wynosi do 150 mikronów (μm),
  2. W samochodach japońskich i koreańskich często jest cieńsza, zazwyczaj do 100 μm,
  3. W rzadkich przypadkach fabryczny lakier może mieć nawet 200 μm (sytuacje wyjątkowe).

  4. Elementy ponownie lakierowane i szpachlowane
  1. Brak jednoznacznej wartości rozgraniczającej lakier fabryczny od powtórnie nakładanego, ponieważ fabryczna grubość może różnić się między producentami nawet o kilkadziesiąt mikronów.
  2. Porównanie sąsiadujących elementów: np. jeśli lewy błotnik ma 70–100 μm, a prawy 140–170 μm, to prawy błotnik prawdopodobnie był lakierowany.
  3. W miejscach z nałożoną szpachlą grubość lakieru zwykle przekracza 300 μm.

  4. Grubość lakieru na elementach konstrukcyjnych
  1. Słupki i progi: zwykle cieńsza niż na karoserii, w granicach 50–110 μm (w zależności od producenta).
  2. Podłoga bagażnika i elementy w komorze silnika: mają najcieńszą powłokę lakierniczą, zazwyczaj nieprzekraczającą 50 μm.

Dokładne porównanie wartości pomiarów między różnymi elementami pojazdu pozwoli Ci zidentyfikować wszelkie nieprawidłowości i potencjalne naprawy blacharsko-lakiernicze. Oczywiście wykrycie grubszej warstwy lakieru nie musi oznaczać, że auto nie nadaje się do zakupu – więcej na ten temat napisałem w artykule: Auto ponownie lakierowane – czy warto kupić taki samochód? – zapraszam do przeczytania. Wyjaśniam tam, kiedy ponowne lakierowanie auta używanego ma sens, a kiedy odpuścić zakup takiego samochodu (mowa tylko o używanych autach, w przypadku nowych samochodów wykrycie dodatkowej warstwy lakieru przed odbiorem auta często wstrzymuje cały proces odbioru samochodu).

Sprawdzenie samochodów używanych, nowych i po naprawie – miernik lakieru

Zakup miernika lakieru to bez wątpienia spory wydatek, który może okazać się nieopłacalny, jeśli planujesz sprawdzić tylko jeden samochód. Nie każdy ma też czas i doświadczenie, aby samodzielnie przeprowadzić pomiary i poprawnie zinterpretować wyniki, a sam pomiar karoserii to tylko jeden z punktów profesjonalnej inspekcji auta przed zakupem.

Jeśli szukasz samochodu używanego lub czekasz na odbiór auta nowego/po naprawie w Trójmieście, zapraszam do skorzystania z mojej oferty profesjonalnej inspekcji pojazdów.

Dokładne oferty, szczegóły i ceny znajdziesz pod linkami:

Dokładnie sprawdzam miernikiem lakieru zarówno nadwozie, jak i elementy konstrukcyjne, precyzyjnie interpretując pomiary, abyś miał pełen obraz stanu technicznego auta. Dzięki temu możesz mieć pewność, że dokonasz świadomego wyboru i unikniesz przykrych niespodzianek. Skontaktuj się ze mną, aby umówić się na szczegółową inspekcję!

Zapraszam do sprawdzenia pozostałych poradników i wpisów motoryzacyjnych na moim blogu: