Jak wymienić olej silnikowy i filtr oleju w motocyklu? Jaki olej wybrać?

Dziś na tapetę biorę z pozoru łatwy, ale jednak często poruszany (i wręcz burzliwy) wśród motocyklistów temat, czyli olej silnikowy. Kiedy wymienić, jaki wybrać, ile oleju wlać, jak wymienić olej silnikowy i filtr? Na te oraz inne pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule, przedstawiając swoje podejście do wymiany oleju silnikowego i filtra w motocyklach różnego typu (zarówno swoich, jak i motocyklach, które serwisuję dla Klientów).

Regularna wymiana oleju i filtra oleju to podstawa, aby silnik motocykla działał sprawnie i bezawaryjnie. W tym poradniku znajdziesz szczegółowe instrukcje, które pomogą Ci przeprowadzić tę czynność samodzielnie. Zapraszam do lektury!

Kiedy wymieniać olej silnikowy w motocyklu? Wymiana po sezonie (jesienią) czy przed (na wiosnę)?

Zacznijmy od tego, kiedy wymienić olej silnikowy i filtr oleju w motocyklu? Częstotliwość wymiany oleju zależy od rodzaju motocykla, stylu jazdy oraz specyfikacji producenta (chociaż tutaj uważam, że ekolodzy zrobili swoje i normami wymusili na producentach motocykli nienormalne wręcz interwały i zalecenia serwisowe sięgające nawet 15 000 kilometrów dla wymiany oleju – absurd). Osobiście stosuję i zalecam interwały:

  • Sportowe motocykle (sporty, nakedy) użytkowane na drogach publicznych – co 4 000-6 000 km lub co sezon (12 miesięcy).
  • Motocykle turystyczne i cruisery – co 8 000-10 000 km lub co sezon.
  • Motocykle terenowe i enduro – co 1 000-3 000 km lub częściej, zwłaszcza gdy użytkujemy motocykl w trudnych warunkach (wtedy polecam bazować na liczniku motogodzin i wymieniać olej co 10-15 mth).
  • Motocykle torowe – co 1-3 pełne dni torowe (1 dzień torowy uznaję jako 6 sesji po 10-20 minut jazdy).

Warto zwrócić uwagę, że olej należy wymieniać przynajmniej raz do roku (osobiście wymieniam olej po zakończonym sezonie, przed odstawieniem motocykla na zimowanie), nawet jeżeli nie przejechaliśmy zbyt wielu kilometrów. Dlaczego? Ponieważ w stojącym motocyklu zbiera się wilgoć, również w płynach eksploatacyjnych, które z biegiem czasu tracą swoje właściwości. Dotyczy to nie tylko paliwa czy płynu hamulcowego, ale również oleju silnikowego.

Wybór oleju silnikowego do motocykla, czyli co mam wlać?

Rodzaj i lepkość oleju mają kluczowe znaczenie dla wydajności i trwałości silnika motocyklowego. Przy wyborze oleju warto zwrócić uwagę na:

  • Lepkość – określona przez oznaczenia takie jak SAE 10W-40, SAE 15W-50, itp. (W instrukcji obsługi znajdziesz odpowiednie parametry dla swojego motocykla).
  • Typ oleju:
    • Olej mineralny – odpowiedni dla starszych motocykli o mniejszym przebiegu (często zalewany w fabryce do nowych motocykli i wymieniany na przeglądzie dotarciowym/kontroli dotarcia).
    • Olej półsyntetyczny – nadaje się do większości motocykli drogowych o średniej mocy/starszych motocykli (10 lat+).
    • Olej syntetyczny – idealny dla nowoczesnych i sportowych motocykli o dużej mocy.

Dodatkowo, zwróć uwagę na normy API lub JASO, które określają jakość oleju dla silników motocyklowych. Wszystko masz zapisane w książce serwisowej/instrukcji obsługi swojego motocykla. Jeżeli nie budujesz nowego motocykla od podstaw i nie jeździsz wyczynowo, nie kombinuj ze zmianą lepkości oleju, wlej to, co zaleca producent.

Narzędzia i materiały potrzebne do wymiany oleju w motocyklu – przygotuj stanowisko pracy

Zanim przystąpisz do wymiany oleju silnikowego, przygotuj swoje stanowisko pracy. Zaopatrz się w:

  • Nowy olej o odpowiedniej lepkości i typie
  • Nowy filtr oleju (zgodny z modelem motocykla)
  • Klucz do odkręcenia korka spustowego
  • Klucz dynamometryczny o zakresie 10-40 NM
  • Nowa podkładka miedziana pod korek spustowy
  • Klucz do filtra oleju (lub specjalny ściągacz/obejma)
  • Lejek do wlania oleju
  • Pojemnik na zużyty olej
  • Rękawice ochronne
  • Ściereczka lub ręcznik papierowy

Krok po kroku – jak wymienić olej i filtr oleju w motocyklu

Masz już wszystko? Zatem zaczynamy zabawę i przystępujemy do wymiany oleju i filtra w motocyklu 🙂

Krok 1: Przygotowanie motocykla do wymiany oleju

  1. Ustaw motocykl na równym podłożu i postaw na stopce centralnej lub bocznej (ewentualnie użyj stojaków motocyklowych). Jeśli motocykl jest mocno pochylony, wymiana oleju może być trudniejsza.
  2. Uruchom silnik na kilka minut, aby go rozgrzać. Ciepły olej łatwiej i szybciej się spuszcza, a dzięki temu zanieczyszczenia zebrane w silniku i misce olejowej wypłyną razem z olejem.

Krok 2: Spuszczanie starego oleju z silnika

  1. Zlokalizuj korek spustowy pod silnikiem (niestety w sportowych motocyklach możliwe, że musisz zdjąć owiewki boczne, aby dostać się do korka/filtra oleju). Podstaw pojemnik na zużyty olej pod korkiem.
  2. Odkręć korek spustowy wraz z podkładką uszczelniającą/miedzianą (uważaj, olej może być gorący! odkręcaj w rękawiczkach!) i pozwól olejowi swobodnie spłynąć do pojemnika. Ciekawostka – Ducati w maszynach V4 zaleca, aby olej spływał z odkręconego korka spustowego przez… 3 godziny.
  3. Gdy olej przestanie cieknąć, możesz również lekko przechylić motocykl, aby resztki oleju w pełni wypłynęły z miski olejowej.
  4. Wymień podkładkę miedzianą, dokładnie wyczyść korek spustowy (czasami na korkach montowany jest magnes na opiłki, wyczyść go) i gwint w misce olejowej, po czym przykręć korek odpowiednim momentem (tu musisz użyć klucza dynamometrycznego).

Krok 3: Wymiana filtra oleju lub wkładu filtra

  1. Gdy już odkręcisz korek spustowy i olej spływa z miski olejowej, zajmij się filtrem oleju. Użyj klucza do filtra oleju, aby odkręcić stary filtr (a jeżeli nie masz takiego klucza, możesz użyć uniwersalnej obejmy). Zwróć uwagę na starą uszczelkę gumową, którą musisz wymienić wraz z filtrem. Jeżeli Twój motocykl ma konstrukcję filtra z wkładem – odkręć pokrywę i wyjmij wkład filtra oleju (zapamiętaj, jak był wsadzony, aby identycznie zamontować nowy filtr).
  2. Nowy filtr oleju lekko nasmaruj nowym olejem (uszczelkę) i przykręć go ręką (nie dotyczy filtrów z wkładem – wówczas instalujesz nowy wkład i skręcasz pokrywę śrubami z odpowiednim momentem). Pamiętaj, aby dokręcić go mocno, ale nie przesadnie – wystarczy, aby filtr dobrze przylegał. Jeżeli masz nasadkę do filtrów oleju oraz klucz dynamometryczny – przykręć filtr z odpowiednim, zalecanym przez producenta momentem. Osobiście filtr oleju zalewam nowym olejem silnikowym, ale nie jest to wymagane – wszystko zależy od konstrukcji motocykla i tego, jaki jest dostęp do filtra – jeżeli jest utrudniony, nie zalewam filtra olejem, aby wszystkiego nie upaćkać przy próbie dokręcania filtra.

Krok 4: Wlewamy nowy olej do motocykla

  1. Po założeniu nowego filtra oraz wkręceniu korka spustowego (sprawdź jego uszczelkę!), wlej nowy olej do silnika – skorzystaj z lejka, aby uniknąć rozlania.
  2. Wlej olej do poziomu wskazanego na bagnecie lub na wskaźniku poziomu oleju (maksymalny poziom, unikaj przelania).
  3. Uruchom silnik na 1-2 minuty, pozwól mu popracować, aby nowy olej dobrze się rozprowadził po silniku i dotarł do filtra oleju.
  4. Zgaś silnik i sprawdź poziom oleju, dolej więcej oliwy, jeśli to konieczne.

Krok 5: Sprawdzenie szczelności

  1. Upewnij się, że korek spustowy i filtr oleju są dobrze dokręcone.
  2. Sprawdź, czy nie ma żadnych wycieków oleju pod motocyklem.
  3. Przetrzyj wszystko ręcznikiem papierowym i sprawdź, czy po chwili pracy korek spustowy oraz okolice filtra oleju są czyste.
  4. Jeżeli wszystko jest ok, złóż motocykl i ciesz się nowiutką, świeżą oliwą w silniku!

Jak utylizować zużyty olej silnikowy?

Zużyty olej silnikowy jest odpadem niebezpiecznym i powinien być odpowiednio zutylizowany. Oddaj go do punktu zbiórki odpadów niebezpiecznych lub autoryzowanego serwisu motocyklowego/jakiegokolwiek warsztatu samochodowego. Nigdy nie wylewaj oleju do kanalizacji lub co gorsza, nie wyrzucaj go w butelce do zwykłych śmieci – zadbajmy o planetę i sprawmy, aby nasza pasja motocyklowa nie sprawiała niepotrzebnych problemów tam, gdzie problemy te można w sposób ekologiczny i łatwy rozwiązać.

Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju w motocyklu – zrób to sam lub zleć to mechanikowi!

Wymiana oleju i filtra oleju w motocyklu to prosta, ale bardzo ważna czynność, którą warto wykonywać regularnie. Pamiętaj, aby zawsze używać oleju zgodnego z zaleceniami producenta i dbać o odpowiednią utylizację zużytego oleju. Przeprowadzając wymianę samodzielnie, oszczędzasz czas i pieniądze, a także lepiej poznajesz swój motocykl!

Jeżeli jednak nie dysponujesz garażem/miejscem, gdzie możesz wymienić olej w swoim motocyklu, nie posiadasz narzędzi (w tym klucza dynamometrycznego, który moim zdaniem jest podstawą przy tej czynności serwisowej) lub po prostu nie czujesz się na siłach i jeszcze nie ufasz swoim umiejętnościom z zakresu mechaniki motocyklowej – zapraszam do mnie. Prowadzę serwis motocykli Trójmiasto, pomogę zarówno w serwisie filtrowo-olejowym, jak i przejrzę Twój motocykl i zadbam, aby bezpiecznie wrócił na drogi.