Jak zmierzyć ciśnienie sprężania w silniku? Sprawdzanie kompresji cylindrów

Jednym z najważniejszych elementów diagnostyki silnika spalinowego jest pomiar ciśnienia sprężania (kompresji). To proste badanie pozwala bez demontażu silnika ocenić stan pierścieni tłokowych, gładzi cylindrów, zaworów oraz uszczelki pod głowicą (czyli jednym słowy – pozwala dowiedzieć się, w jakiej kondycji jest silnik). W tym artykule wyjaśniam, czym dokładnie jest ciśnienie sprężania, jak je sprawdzić samodzielnie i jakie wartości powinny wzbudzić Twój niepokój.
Pomiaru kompresji warto dokonywać cyklicznie w swoim aucie, a jeżeli szukasz samochodu używanego do zakupu i chcesz sprawdzić konkretny egzemplarz przed wydaniem pieniędzy – taki pomiar ciśnienia sprężania jest wręcz kluczowy, aby ocenić stan i żywotność jednostki napędowej. Dlatego jako rzeczoznawca samochodowy pomagający w sprawdzianu i zakupie samochodów dla swoich Klientów, podczas inspekcji aut dokładnie sprawdzam, za pomocą komputera diagnostycznego, parametry pracy silnika, w tym zaczytuję dane z jednostki sterującej ECU, w której gromadzone są informacje na temat kompresji na cylindrach w czasie rzeczywistym.
Czym jest ciśnienie sprężania i dlaczego jest tak ważne?

Ciśnienie sprężania to wartość określająca, z jaką siłą tłok spręża mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrze tuż przed zapłonem. Od jego poziomu zależy wydajność pracy silnika, jego moc oraz spalanie paliwa. Wysokie i wyrównane ciśnienie we wszystkich cylindrach świadczy o dobrym stanie technicznym jednostki napędowej. Spadki wartości mogą natomiast oznaczać zużycie pierścieni tłokowych, nieszczelne zawory lub uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Regularna kontrola kompresji pozwala wcześnie wykryć usterki i uniknąć poważnych, kosztownych awarii.
Samodzielny pomiar ciśnienia sprężania – czy to możliwe?
Tak – jeśli masz podstawową wiedzę mechaniczną i odpowiednie narzędzia, możesz samodzielnie zmierzyć ciśnienie sprężania w domowych warunkach. Potrzebujesz do tego:
- manometru do pomiaru kompresji (najlepiej z zestawem końcówek),
- podstawowych narzędzi (np. do demontażu świec),
- w pełni naładowanego akumulatora,
- odrobiny cierpliwości i ostrożności.
Jeśli jednak nie czujesz się pewnie, lepiej powierzyć to zadanie warsztatowi – profesjonalny sprzęt i doświadczenie mechanika zapewnią dokładniejsze wyniki i kompleksową diagnozę.
Jak wykonać pomiar ciśnienia sprężania? Instrukcja krok po kroku

- Rozgrzej silnik do temperatury roboczej (minimum 70°C), by uzyskać wiarygodny wynik.
- Sprawdź i wyreguluj luzy zaworowe, jeśli to możliwe.
- Odłącz układ paliwowy – np. wypnij wtryskiwacze lub pompę paliwa, by nie zalewać cylindrów (ważne w autach z katalizatorem).
- Wykręć wszystkie świece zapłonowe lub żarowe, w zależności od rodzaju silnika.
- Przekręć rozrusznik na chwilę, aby usunąć resztki paliwa z cylindrów.
- Podłącz manometr do otworu po świecy – najlepiej wkręć końcówkę, aby zapewnić szczelność.
- Wciśnij pedał gazu do oporu (otwarcie przepustnicy) i uruchom rozrusznik na kilka sekund.
- Zapisz wynik z manometru.
- Powtórz procedurę dla każdego cylindra.
- Porównaj uzyskane wartości z danymi producenta. Różnice większe niż 10% pomiędzy cylindrami mogą świadczyć o usterce.
W przypadku niepokojących wyników warto wykonać próbę olejową – wlać odrobinę oleju silnikowego do cylindra i ponownie zmierzyć kompresję. Jeśli ciśnienie wzrośnie, problem leży w pierścieniach tłokowych lub cylindrze.
Jakie są prawidłowe wartości ciśnienia sprężania dla silnika?
Wartości ciśnienia zależą od rodzaju silnika i jego konstrukcji:
- Silniki benzynowe: typowo od 8:1 do 12:1 (przeliczając na bar – zwykle 9–14 barów).
- Silniki diesla: od 15:1 do 23:1 (czyli 25–35 barów i więcej).
Dokładne wartości podaje producent silnika. Należy je sprawdzić w dokumentacji technicznej lub serwisowej. Odchylenia od normy mogą wskazywać m.in. na:
- zużyte pierścienie tłokowe,
- wypalone zawory,
- nieszczelną uszczelkę pod głowicą,
- zatarcia lub rysy na gładzi cylindrów.
Diagnostyka komputerowa a pomiar ciśnienia sprężania silnika / kompresji

W nowoczesnych samochodach spalinowych coraz częściej możliwa jest komputerowa diagnostyka ciśnienia sprężania bez konieczności stosowania tradycyjnego manometru podłączanego do gniazda świecy. Wiele sterowników silnika (ECU) umożliwia odczyt danych na temat ciśnienia w cylindrach za pośrednictwem specjalistycznych interfejsów diagnostycznych. Dzięki temu można szybko i bezinwazyjnie ocenić stan techniczny jednostki napędowej, wykrywając m.in. problemy z pierścieniami tłokowymi, zaworami czy uszczelką pod głowicą. Diagnostyka komputerowa tego typu wymaga jednak profesjonalnego sprzętu, który jest kosztowny i rzadko dostępny dla prywatnych użytkowników. Na szczęście nie musisz inwestować w drogie urządzenia – wystarczy skorzystać z usług rzeczoznawcy lub inspektora, który przed zakupem używanego auta przeprowadzi szczegółową analizę silnika z użyciem odpowiedniego sprzętu, dostarczając wiarygodnych i precyzyjnych informacji o jego kondycji.
Szukasz auta używanego? Sprawdź przed zakupem – pomiar ciśnienia sprężania na cylindrach – Trójmiasto i północna Polska
Pomiar ciśnienia sprężania to prosta, ale bardzo skuteczna metoda diagnozowania stanu silnika. Wykonany regularnie, może uchronić Cię przed kosztownymi naprawami i wydłużyć żywotność jednostki napędowej. Niezależnie od tego, czy robisz to sam, czy w warsztacie – warto pamiętać o tym badaniu, szczególnie przed zakupem używanego auta lub przy zauważalnym spadku mocy silnika.
A jeżeli chcesz kupić auto używane – powinieneś przed sfinalizowaniem transakcji przeprowadzić szereg czynności, które pozwolą ocenić stan auta, jego historię oraz aktualną kondycję (w tym również kondycję silnika). Jeżeli nie masz wiedzy, doświadczenia motoryzacyjnego i sprzętu diagnostycznego – pozwól, że Ci pomogę. Oferuję pomoc w zakupie samochodu – sprawdzenie auta przed zakupem Trójmiasto, pomorskie i okolice – jestem rzeczoznawcą samochodowym, który na Twoje zlecenie sprawdzi konkretny egzemplarz samochodu, w tym przeprowadzi szczegółową diagnostykę komputerową, która uwzględnia sprawdzenie przebiegu auta czy właśnie odczyt parametrów ciśnienia/kompresji na cylindrach z ECU. Zapraszam do sprawdzenia oferty i bezpiecznego zakupu auta używanego!

- Wycena samochodu przed sprzedażą – jak ustalić realną wartość auta?
- Jak prawidłowo obniżyć motocykl? Zawieszenie, regulacja, niska kanapa
- Łańcuch a pasek rozrządu w samochodzie – co jest lepsze? Jak rozpoznać, czy silnik ma rozrząd na pasku czy łańcuchu?
- Jak dobrać łańcuch do motocykla? O-Ring, X-Ring – różnice i rodzaje napędów motocyklowych
- Zakup motocykla używanego – co sprawdzić podczas oględzin i jak kupić dobry motocykl?
- Jak zmierzyć ciśnienie sprężania w silniku? Sprawdzanie kompresji cylindrów
- Ducati – historia marki, ciekawostki, logo, kim są Ducatisti?
- Samochód z Wielkiej Brytanii – czy warto kupić „anglika”?
- Jak sprawdzić zastaw skarbowy na aucie? Sprawdź przed kupnem!