Jaki motocykl na A2? 20 modeli dla początkujących

W codziennej pacy rzeczoznawcy i inspektora motocyklowego bardzo często spotykam się z Klientami, którzy dopiero zaczynają przygodę z motocyklami. Zwykle są to inspekcje motocykli kupowanych jako pierwszy sprzęt, również motocykli na tak zwaną kategorię prawa jazdy A2 (o mocy do 35 kW). Od 2013 w Polsce roku obowiązuje nowa kategoria prawa jazdy – A2. Od tego czasu popularność motocykli spełniających jej wymagania znacząco wzrosła, co nie jest zaskakujące, ponieważ posiadacze tej kategorii mogą prowadzić pojazdy o maksymalnej mocy 35 kW. Aby uzyskać prawo jazdy A2, wystarczy ukończyć 18 lat – to jedyny formalny wymóg.
Jakie motocykle można prowadzić z kategorią A2?
Prawo jazdy kategorii A2 uprawnia do kierowania:
- Motocyklem o mocy maksymalnej 35 kW (47,59 KM) oraz stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg. Ważne jest, że motocykl nie może być przystosowany z pojazdu o mocy przekraczającej dwukrotność limitu, czyli 70 kW.
- Motocyklem trójkołowym o mocy do 15 kW.
Ważne – poniżej moja subiektywna lista motocykli na A2. Powstała ona na bazie lat pracy z motocyklami i motocyklistami, obserwacji, setek inspekcji motocykli a także śledzenia aktualnych trendów i przede wszystkim przepisów prawa. Lista skupia się wyłącznie na legalnych motocyklach na A2, nie będę tu umieszczał zdławionej R6 czy R1 z adnotacją, że gdzieś we Francji czy Niemczech ktoś miał blokadę, jeździł z mocą do 35 kW i tak dalej – zbyt wiele tragedii życiowych i spraw z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego znam, aby móc z czystym sumieniem komuś polecić takie rozwiązanie (serio, nie jeździjcie po drogach publicznych pojazdami, na które nie macie uprawnień). Lista będzie bogata w różne motocykle (kolejność losowa), zarówno starsze i nowsze, tak, aby każdy mógł dobrać coś dla siebie.

Yamaha XJ6
Yamaha XJ6 to motocykl typu naked, który przyciąga uwagę swoją muskularną sylwetką. Jego sercem jest czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 600 cm³, generujący 78 KM. Moc motocykla jest rozwijana płynnie i przewidywalnie, co sprawia, że XJ6 nie jest zbyt agresywny, ale jednocześnie nie można mu zarzucić ospałości. To doskonały wybór zarówno dla początkujących motocyklistów, jak i tych, którzy cenią spokojną i komfortową jazdę, bez gwałtownych reakcji na ruch manetki gazu. Yamaha XJ6 oddaje moc w sposób spokojny i wyczuwalny. Dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2 producent oferuje również wersję z ograniczoną mocą 35 kW, spełniającą wymagane przez prawo limity.

Suzuki Inazuma 250
Nazwa modelu Inazuma wywodzi się z języka japońskiego i oznacza „błyskawicę”, co doskonale oddaje charakter tego motocykla. Napędza go dwucylindrowy, rzędowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 250 cm³, który generuje moc 18 kW (24,5 KM). Lekka i zwarta konstrukcja sprawia, że motocykl jest niezwykle poręczny zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas jazdy po trasach szybkiego ruchu. Hydrauliczne hamulce tarczowe zamontowane zarówno z przodu, jak i z tyłu zapewniają skuteczne i precyzyjne hamowanie, niezależnie od warunków drogowych.

Yamaha XT660Z Ténéré
Yamaha XT660Z Ténéré to wszechstronne turystyczne enduro, które doskonale sprawdzi się zarówno na długich trasach szosowych, jak i w wymagającym, piaszczystym terenie. Jego stylistyka nawiązuje do rajdowych motocykli terenowych, a stalowa rama zapewnia wytrzymałość i odporność na trudne warunki. To idealna maszyna dla podróżników i miłośników przygód. Motocykl napędza chłodzony cieczą, czterosuwowy, jednocylindrowy silnik o mocy 35 kW, co czyni go zgodnym z wymaganiami prawa jazdy kategorii A2.

Kawasaki Ninja 250 / 300
Kawasaki nie oferuje szerokiej gamy motocykli dostosowanych do kategorii A2, ale wśród dostępnych modeli znajduje się niezwykle interesująca Ninja 300 lub mniejszy i starszy odpowiednik 250. To sportowa maszyna, która sprawdzi się zarówno na torze i w ruchu miejskim. Wyposażona w silnik o mocy 29 kW (39 KM), zapewnia doskonałe osiągi i dynamiczną jazdę, co czyni ją atrakcyjnym wyborem zarówno dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych motocyklistów.

Honda VT750C Shadow
Honda VT750C Shadow to klasyczny cruiser, który wyróżnia się długą, niską sylwetką, eleganckim oświetleniem, efektownymi chromami i masywnymi oponami, przyciągającymi wzrok zarówno na drodze, jak i na parkingu. Nisko umieszczone siedzenie sprawia, że motocykl jest wygodny także dla osób o niższym wzroście (polecam mój artykuł: Jaki motocykl dla niskiej osoby?). Widlasty, dwucylindrowy silnik o pojemności 750 cm³ generuje 46 KM, spełniając tym samym wymagania prawa jazdy kategorii A2.

BMW G 650 GS
BMW G 650 GS to jedno z dwóch fabrycznych rozwiązań tej marki, spełniających wymogi kategorii A2. To wszechstronne enduro, które świetnie sprawdza się zarówno w mieście, jak i na nieutwardzonych trasach. Jednocylindrowy silnik o mocy 35 kW i momencie obrotowym 60 Nm przy 5000 obr/min zapewnia dobrą dynamikę przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa – według producenta średnie spalanie wynosi jedynie 3,2 l/100 km.

Kawasaki Ninja 650 i Ninja 400 lub Z 650 i Z 400
Kawasaki oferuje dwa modele o sportowym charakterze – Ninję 650 oraz mniejszą Ninję 400. Oba motocykle to doskonale zbalansowane maszyny, które łączą sportowy charakter z codzienną funkcjonalnością, oferując mnóstwo frajdy zarówno podczas codziennych dojazdów, jak i jazdy torowej.
Dla tych, którzy preferują bardziej miejskie jednoślady, Kawasaki proponuje modele Z 650 oraz Z 400 – dynamiczne nakedy, które świetnie sprawdzą się w codziennym ruchu miejskim.
Jeśli natomiast szukasz maszyny o prawdziwie sportowym charakterze, spełniającej wymagania A2, warto rozważyć model ZX-R 400. To motocykl stworzony z myślą o torowej jeździe, który zapewnia ekstremalne osiągi, choć jego użytkowanie na co dzień może być mniej komfortowe. Niestety, znalezienie dobrze zachowanego egzemplarza na rynku wtórnym może stanowić wyzwanie, o czym ja i mój Klient niedawno się przekonaliśmy (ale nadal walczymy, szukając zdrowej sztuki).

Suzuki V-Strom 650
Suzuki oferuje młodym motocyklistom kilka interesujących modeli, a jednym z nich jest V-Strom 650 – jeden z najbardziej rozpoznawalnych motocykli turystycznych w swojej klasie. Nowa wersja V-Strom 650 ABS zapewnia lepszą ochronę przed wiatrem dzięki udoskonalonej aerodynamice owiewek i turystycznej szybie, co znacząco zwiększa komfort jazdy na dłuższych trasach.
Motocykl został wyposażony w system ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas nagłego hamowania, zwiększając tym samym bezpieczeństwo. V-Strom 650 ABS wyróżnia się dużym, 20-litrowym zbiornikiem paliwa, co zapewnia imponujący zasięg. Jego moc wynosi 35 kW (47,5 KM), co czyni go idealnym wyborem dla posiadaczy prawa jazdy A2. Model dostępny jest w dwóch wersjach – standardowej oraz XT, która została przygotowana z myślą o dalekich wyprawach motocyklowych i lepiej radzi sobie w trudniejszym terenie.

BMW G 310 R i G 310 GS
W zestawieniu motocykli spełniających wymagania kategorii A2 nie mogło zabraknąć małych propozycji od BMW. Niemiecki producent oferuje dwa interesujące modele: miejski G 310 R oraz bardziej terenowy, przeznaczony do podróży G 310 GS. Oba motocykle napędza ten sam jednocylindrowy silnik o mocy 34 KM, który zapewnia dobrą dynamikę.
Motocykle BMW przyciągają uwagę nie tylko wyglądem, który przypadnie do gustu fanom marki, ale także solidnym wyposażeniem – to doskonałe i tanie maszyny “entry level” do świata marki BMW.

Kawasaki W 800
Kawasaki W 800 przenosi nas do świata klasycznych motocykli, inspirowanych stylistyką lat 70. i 80. Ten model typu naked zachwyca elegancją oraz dbałością o detale – projektanci postawili na klasyczne wzornictwo, minimalizując ilość plastiku na rzecz metalowych elementów. Nawet konstrukcja silnika została podporządkowana estetyce, a analogowa tablica przyrządów, mimo obecności ekranu LCD, nawiązuje do klasycznych rozwiązań. Jednostka napędowa generuje dokładnie 35 kW mocy, co czyni go idealnym wyborem dla posiadaczy prawa jazdy A2.

Yamaha MT-03
Yamaha MT-03 to dynamiczny naked bike stworzony z myślą o posiadaczach prawa jazdy A2. Motocykl został wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności 321 cm³, generujący 42 KM, co zapewnia świetną dynamikę i sprawia, że początkujący motocykliści nie będą narzekać na brak mocy.
MT-03 to lekki i ekonomiczny sprzęt, który doskonale sprawdza się w miejskim ruchu, oferując jednocześnie sportowy charakter i ekscytujące wrażenia z jazdy. Choć nie jest to najtańsza propozycja w swojej klasie, Yamaha wyróżnia się wysoką jakością wykonania, nowoczesnym designem i świetnym wyposażeniem. Warto również podkreślić, że dzięki dwucylindrowemu silnikowi, motocykl zapewnia płynną jazdę zarówno w mieście, jak i poza nim, co czyni go świetnym wyborem dla tych, którzy lubią dalsze wyprawy.

Kawasaki Versys-X 300
Kawasaki Versys-X 300 to idealny wybór dla tych, którzy pragną połączyć przygodę z codzienną funkcjonalnością. Dzięki zmianom wprowadzonym na 2024 rok, model ten doskonale balansuje pomiędzy motocyklem turystycznym a lekkim off-roadem. Versys-X 300 sprawdzi się zarówno na długich trasach, jak i w miejskich warunkach, oferując wszechstronność, której trudno dorównać.
Jest to jeden z najmocniejszych motocykli w swojej klasie pojemności 300 cm³, dysponujący 39 KM. Choć jego moment obrotowy nie jest imponujący, jednostka napędowa stopniowo rozwija moc, zapewniając płynną i satysfakcjonującą jazdę, szczególnie przy wyższych obrotach. To właśnie dzięki temu Versys-X 300 wyróżnia się na tle konkurencji, dominując segment lekkich motocykli ulicznych. Model ten został również wyposażony w sprzęgło antyhoppingowe, które pomaga ograniczyć efekt hamowania silnikiem, poprawiając bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Zawieszenie Versys-X 300 to uniwersalna konstrukcja, pozwalająca na pewne prowadzenie zarówno na asfaltowych drogach, jak i lekkim terenie. Doskonale radzi sobie z nierównościami i koleinami na drogach gruntowych, a jednocześnie oferuje wygodę w codziennym użytkowaniu w mieście. Choć nie zastąpi pełnoprawnego motocykla terenowego, to bez problemu poradzi sobie na łagodnych, leśnych trasach i szutrowych ścieżkach.
Jeśli masz prawo jazdy kategorii A2 i szukasz motocykla, który zapewni Ci komfortową jazdę na co dzień oraz pozwoli na ekscytujące wyprawy w mniej wymagający teren – Kawasaki Versys-X 300 będzie doskonałym wyborem.

Honda CBR500R, CB500F i CB500X
Honda doskonale rozumie potrzeby motocyklistów i oferuje serię „CB 500”, która idealnie łączy prostotę obsługi z dużą dawką emocji. Modele te są łatwe w prowadzeniu, stosunkowo niedrogie, a ich wszechstronność sprawia, że nawet bardziej doświadczeni motocykliści znajdą w nich coś dla siebie.
Seria obejmuje trzy warianty:
- CB500F – klasyczny naked bike, który świetnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu, szczególnie w mieście.
- CB500X – model dla tych, którzy cenią sobie możliwość wyruszenia w dalsze trasy i odkrywania nieutwardzonych dróg.
- CBR500R – sportowa maszyna, która dostarcza solidną dawkę adrenaliny i pozwala na pierwsze kroki w świecie motocykli o bardziej sportowym charakterze.
Dzięki dobrze przemyślanej konstrukcji oraz świetnym osiągom, seria CB 500 stanowi świetny punkt wyjścia do dalszej przygody z większymi motocyklami, posiadającymi więcej literek „R” w nazwie.

Suzuki GS 500
Suzuki GS 500 to model, którego produkcja rozpoczęła się w 1988 roku, a w ciągu lat przeszedł jedynie drobne modyfikacje. Świadczy to o jego niezawodności i popularności wśród motocyklistów. Niska cena, prosta konstrukcja oraz atrakcyjny wygląd sprawiają, że jest to idealny wybór dla początkujących kierowców. Motocykl oferuje osiągi wystarczające zarówno do jazdy miejskiej, jak i turystycznych wypadów na dłuższe trasy, przy jednoczesnym niskim koszcie eksploatacji.

Suzuki GS 500F – wersja z owiewką
W 2004 roku Suzuki postanowiło odświeżyć klasycznego GS-a, wprowadzając wersję GS 500F. Dodano owiewki, które poprawiają komfort podczas dłuższych podróży, oraz chłodnicę oleju, eliminującą problem przegrzewania się silnika. Największą wadą tego modelu mogą być wcześniejsi właściciele oraz rdza, szczególnie w egzemplarzach sprowadzonych z Wielkiej Brytanii. Mimo to, GS 500F pozostaje atrakcyjną propozycją w przystępnej cenie, oferując dobry stosunek jakości do kosztów użytkowania.

Honda Shadow VT600C
Dla miłośników chopperów Honda Shadow VT600C stanowi doskonałe wprowadzenie do świata cruiserów. Produkowany od lat 90., mimo upływu czasu wciąż prezentuje się atrakcyjnie, choć znalezienie egzemplarza w stanie fabrycznym może być trudne. Smukła sylwetka i wysunięte do przodu podnóżki przyciągają wzrok, a motocykl jest idealną bazą do personalizacji – łatwo przerobić go na stylowego bobbera lub przywrócić do oryginalnego wyglądu.
Jednostka napędowa o mocy 41 KM charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i pozwala na sprawne poruszanie się nie tylko w mieście. Maksymalna prędkość wynosi około 180 km/h, choć motocykl zdecydowanie lepiej czuje się w niższych zakresach prędkości, gdzie jego zawieszenie i hamulce zapewniają optymalną kontrolę.

Yamaha DragStar 650
Sukces Hondy Shadow VT600C zainspirował Yamahę do stworzenia konkurencyjnego modelu – DragStar 650. Motocykl wyróżnia się masywną, klasyczną sylwetką oraz ulepszonym silnikiem pochodzącym z modelu Virago 535, którego pojemność została zwiększona w celu uzyskania lepszego momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach.
Mimo „męskiego” wyglądu DragStar jest łatwy w prowadzeniu, co czyni go świetnym wyborem dla mniej doświadczonych motocyklistów. Relatywnie niska masa, dobre zawieszenie i hamulce, a także charakterystyczny basowy dźwięk silnika sprawiają, że jazda nim to czysta przyjemność. Motocykl oferuje moc na poziomie 40 KM, co stanowi świetny punkt startowy do dalszej przygody z chopperami.

KTM Duke 390
Austriacki KTM Duke 390 to dynamiczny naked bike, który powstał jako rozwinięcie popularnego modelu Duke 125. KTM zastosował większy, jednocylindrowy silnik o mocy 44 KM, zachowując przy tym charakterystyczną lekką konstrukcję – motocykl waży jedynie 139 kg na sucho.
Duke 390 oferuje imponujące przyspieszenie i wyjątkową zwrotność, dzięki kratownicowej ramie i zawieszeniu typu upside-down. Na pokładzie znajdziemy również radialny zacisk hamulcowy od Brembo oraz nowoczesny komputer pokładowy. To doskonała propozycja dla tych, którzy szukają emocji i wszechstronności w jednym, zarówno na co dzień, jak i podczas weekendowych wypadów.

Yamaha WR 250
Jeśli Twoim celem jest off-road, Yamaha WR 250F to świetny wybór na start. Modele produkowane w latach 2000-2010 oferują moc na poziomie około 42 KM, co przy niskiej wadze wynoszącej 106 kg na sucho, czyni je niezwykle dynamicznymi i zwrotnymi maszynami.
WR 250F była dostępna w dwóch wersjach – Supermoto i enduro. Wariant enduro charakteryzuje się mniej wysilonym silnikiem, co przekłada się na większą trwałość podczas jazdy w terenie. Dobrze utrzymany egzemplarz nie powinien generować wysokich kosztów eksploatacji, a odpowiednia technika jazdy pozwoli cieszyć się tym modelem przez długie lata.
Motocykle na A2 – podsumowanie
Mam nadzieję, że moja lista propozycji motocykli na A2 podsunęła Ci pomysł na przyszłą maszynę w Twoim garażu. Jeżeli rozpoczynasz przygodę z motocyklami i jesteś już po egzaminie, stojąc przed wyzwaniem zakupu używanego motocykla – napisz do mnie, oferuję inspekcje motocykli używanych Trójmiasto – jeżeli upatrzony przez Ciebie motocykl stoi gdzie w północnej części Polski, pomogę Ci zweryfikować jego stan techniczny. Oferuję również transport motocykli a także prowadzę serwis motocyklowy Trójmiasto – pomogę Ci prawidłowo wejść do wspaniałego świata motocyklizmu i rozpocząć przygodę na jednośladzie w sposób bezpieczny i pewny 🙂

- Przyciemniane szyby w samochodzie – przepisy, koszty, jak przyciemnić
- Układ chłodzenia silnika w aucie – wymiana płynu chłodniczego, budowa, awarie, zasada działania
- Klimatyzacja w samochodzie – jak działa, jak o nią dbać, ile kosztuje nabicie klimatyzacji w aucie
- Czym jest i jak działa system ABS w samochodzie?
- Uszkodzona maglownica w aucie – przyczyny, objawy i naprawa/regeneracja
- Samochód dla młodego kierowcy – jakie auto na początek?
- Przegrzanie silnika w samochodzie – objawy, przyczyny i skutki
- Jak przygotować motocykl do sezonu? Serwis motocykla przed sezonem
- Gdzie szukać i jak kupić dobry samochód używany?