Katalizator w aucie – objawy, usterki, jak wyczyścić katalizator?

Uszkodzony katalizator to poważny problem dla kierowcy. W tym artykule znajdziesz informacje o przyczynach jego awarii, objawach oraz skutecznych metodach czyszczenia i regeneracji. Zwrócę uwagę również na to, jak sprawdzić katalizator i układ wydechowy w aucie używanym, które chcesz kupić – wiedze opieram na setkach inspekcji aut używanych, podczas których przeprowadzam testy sprawności układu wydechowego, w tym również katalizatorów (o ile nie zostały wycięte).

Rola katalizatora w samochodzie

Katalizator, czyli reaktor katalityczny, jest kluczowym elementem układu wydechowego, obowiązkowym we wszystkich samochodach od 1992 roku, gdy wprowadzono normę emisji spalin Euro 1. Jego zadaniem jest redukcja szkodliwych substancji w spalinach. Wraz z zaostrzaniem norm emisji katalizatory ewoluowały, by sprostać nowym wymaganiom.

Reaktor katalityczny wyglądem przypomina tłumik, ale jest od niego mniejszy i cięższy. W jego wnętrzu znajduje się struktura przypominająca plaster miodu, pokryta metalami szlachetnymi, takimi jak platyna, rod, pallad czy srebro. To właśnie one reagują z gazami spalinowymi, neutralizując szkodliwe substancje. Optymalna temperatura pracy katalizatora wynosi około 400°C, dlatego montuje się go blisko kolektora wydechowego, a jego konstrukcja zawiera izolację termiczną, by jak najszybciej osiągał odpowiednie warunki pracy. Średnia żywotność katalizatora wynosi około 200 000 km.

W zależności od budowy wyróżnia się katalizatory z blokiem metalowym i ceramicznym, a ze względu na funkcję – utleniające (stosowane w silnikach Diesla) oraz trójfunkcyjne (montowane w silnikach benzynowych). Katalizatory utleniające redukują tlenki węgla i węglowodory, a dodatkowe konwertery neutralizują tlenki azotu za pomocą mocznika. Z kolei katalizatory trójfunkcyjne jednocześnie utleniają tlenki węgla, redukują tlenki azotu oraz przekształcają węglowodory w parę wodną i dwutlenek węgla.

Objawy zapchanego/uszkodzonego katalizatora

Uszkodzony lub zapchany katalizator prowadzi do spadku mocy silnika i zakłóca jego pracę. Charakterystyczne objawy to:

  • Dławienie i drgania silnika, zwłaszcza na biegu jałowym,
  • Problemy z uruchomieniem silnika w przypadku całkowitego zatkania,
  • Zapalenie kontrolki „Check Engine”,
  • Metaliczne dźwięki przypominające grzechotanie spod pojazdu,
  • Zwiększone zużycie paliwa, mimo niezmienionego stylu jazdy,
  • Nieprzyjemny zapach przypominający zgniłe jaja, wynikający z braku reakcji katalizatora z siarką,
  • Szarpanie pojazdu i spadek osiągów,
  • Trudności z przyspieszaniem – zapchany katalizator działa jak hamulec, a gazy spalinowe uwięzione wewnątrz powodują ciśnienie zwrotne, które zakłóca pracę silnika.

Zapchany katalizator to problem, który można rozwiązać, stosując odpowiednie metody czyszczenia lub regeneracji. W kolejnych częściach artykułu omówimy sposoby na jego przywrócenie do pełnej sprawności.

Przyczyny awarii katalizatora w aucie

Katalizator, podobnie jak inne elementy układu wydechowego, może ulec awarii. Choć jego trwałość jest stosunkowo długa, zużycie następuje zazwyczaj po przejechaniu około 200 000 km. Częstą przyczyną uszkodzenia jest nieprawidłowe działanie silnika, w tym awaria sondy lambda, która monitoruje skład spalin i współpracuje z katalizatorem. W samochodach z instalacją LPG problemy z reaktorem mogą wynikać z niepoprawnej pracy instalacji gazowej. O uszkodzeniu może świadczyć wzrost emisji dwutlenku węgla, co może nastąpić w przypadku przedostania się do katalizatora płynów eksploatacyjnych, takich jak olej silnikowy.

Ze względu na swoje położenie pod samochodem, katalizator jest narażony na uszkodzenia mechaniczne. Może ulec zniszczeniu na skutek uderzenia o krawężnik lub wyboje, a także w wyniku szoku termicznego, gdy rozgrzane urządzenie zostanie nagle schłodzone przez wodę z kałuży. Kolejnym czynnikiem ryzyka jest przegrzanie katalizatora, spowodowane zbyt ubogą mieszanką paliwową wynikającą z wadliwego układu wtryskowego lub problemami z zapłonem. Zbyt bogata mieszanka również może zaszkodzić katalizatorowi, gdyż niespalone paliwo dostaje się do układu wydechowego i tam ulega spalaniu. Jeśli dojdzie do stopienia katalizatora, konieczna jest jego wymiana, natomiast w przypadku zatkania w silnikach benzynowych możliwe jest jego czyszczenie.

Jak wyczyścić katalizator w samochodzie?

Katalizator wymaga odpowiedniej temperatury do prawidłowej pracy, dlatego częsta jazda na krótkich dystansach może prowadzić do jego zanieczyszczenia i przedwczesnego zużycia. Regeneracja może stanowić korzystną alternatywę dla kosztownej wymiany.

Czyszczenie katalizatora można przeprowadzić samodzielnie, stosując specjalistyczne środki czyszczące. Nie ma potrzeby demontażu – preparat jest rozpylany do układu dolotowego pracującego silnika za pomocą specjalnego urządzenia. Cały proces trwa około 10 minut, po czym do paliwa dodaje się dedykowany dodatek, który pomaga ograniczyć przyszłe zanieczyszczenia katalizatora.

Alternatywnie, katalizator można oddać do profesjonalnego czyszczenia w specjalistycznych stacjach, gdzie stosuje się wodór do regeneracji. Taka procedura, zalecana co 15 000 km, pozwala uniknąć kosztownej wymiany i odbywa się bez konieczności demontażu.

Najczęściej zadawane pytania o katalizator w samochodzie – FAQ

Co zrobić z zapchanym katalizatorem?

Jeśli katalizator jest całkowicie zatkany, konieczna jest jego wymiana. Warto rozważyć zakup tańszego katalizatora uniwersalnego, który można dopasować do wielu modeli samochodów. Alternatywnie można spróbować jego czyszczenia za pomocą specjalistycznych preparatów lub w stacjach regeneracyjnych.

Czy można jeździć z uszkodzonym katalizatorem?

Z technicznego punktu widzenia uszkodzony katalizator nie uniemożliwia jazdy, jednak jego sprawność jest wymagana przez europejskie przepisy. Brak sprawnego katalizatora powoduje nadmierną emisję szkodliwych substancji do atmosfery oraz spalanie auta.

Jakie są konsekwencje jazdy z uszkodzonym katalizatorem?

Niesprawny katalizator może skutkować mandatem w przypadku kontroli drogowej. Ponadto pojazd nie przejdzie badania technicznego ze względu na przekroczenie norm emisji spalin, co uniemożliwi jego dalszą eksploatację.

Zakup auta używanego – zleć inspekcję i sprawdź samochód przed zakupem – Trójmiasto (Pomorskie, Kujawsko-Pomorskie i Warmińsko-Mazurskie)

Katalizator to kluczowy element układu wydechowego, który wpływa na ekologię i sprawność silnika. Jego usterki mogą prowadzić do spadku mocy, wzrostu zużycia paliwa oraz problemów z emisją spalin. Dlatego tak ważna jest prawidłowa diagnostyka, którą można przeprowadzić jedynie za pomocą specjalistycznego komputera diagnostycznego.

Jeśli planujesz zakup auta używanego i chcesz mieć pewność, że jego katalizator oraz cały układ wydechowy są w dobrym stanie, warto skorzystać z pomocy eksperta. Jako rzeczoznawca samochodowy oferuję kompleksowe oględziny i inspekcję pojazdów na terenie Trójmiasta, województwa pomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego – sprawdź moją ofertę na: Pomoc w zakupie auta używanego, doradztwo – Trójmiasto. Pomogę Ci ocenić stan techniczny auta, przeprowadzę diagnostykę komputerową i doradzę, czy dany samochód jest wart zakupu.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia przy wyborze samochodu, skontaktuj się ze mną – zadbam o to, by Twój przyszły pojazd był sprawny i bezpieczny – nie kupuj sam i nie wbij się na samochodową minę!