Kiedy można oddać auto po zakupie? Rękojmia i wady ukryte
Jako inspektor samochodowy często spotykam się z historiami, w których Klienci (niestety nie moi) po zakupie auta szybko odkrywają, że pojazd ma ukryte wady, których nie dało się zauważyć bez przeprowadzenia inspekcji zakupowej samochodu (a nie ukrywajmy, że wiele osób kupując auta na własną rękę po prostu nie ma narzędzi czy wiedzy, aby zminimalizować ryzyko zakupu auta z wadą ukrytą).
Wracając do przewodniego tematu dzisiejszego artykułu, wielu z nich zastanawia się, czy i kiedy mogą oddać samochód sprzedawcy. Właśnie dlatego postanowiłem wyjaśnić, jak w praktyce działa rękojmia, czyli prawo do reklamacji pojazdu z powodu ukrytych wad, oraz jakie są warunki, by skutecznie skorzystać z tej formy ochrony konsumenta.
W niniejszym artykule omówię najważniejsze aspekty związane z rękojmią na samochody – od sytuacji, w których można dochodzić swoich praw, przez definicję wady ukrytej, aż po procedurę reklamacyjną. Chcę, by każdy Kupujący wiedział, co robić, jeśli świeżo zakupiony pojazd okaże się problematyczny, oraz w jakich okolicznościach prawo daje mu możliwość odstąpienia od umowy i zwrotu auta, a kiedy niestety nie może skorzystać z rękojmi.
Czy mogę oddać auto po zakupie w ramach 14-dniowego zwrotu bez podania przyczyny?
No i klops – świeżo kupione auto, które miało być perełką, szybko okazało się źródłem frustracji. Ukryte usterki techniczne, zajęcie przez komornika, brak ważnego przeglądu – to tylko niektóre z problemów, które mogą wyjść na jaw po zakupie (zwłaszcza tym prywatnym – niestety nadal spotykam się z tym, że ludzie kupują auta… nie sprawdzając nawet poprawności VINu z dokumentami – polecam artykuł: Jak rozkodować numer VIN samochodu? VIN auta – sprawdź najważniejsze informacje). Co wtedy? Na początku pojawia się rozczarowanie, później frustracja, a w końcu – decyzja, by działać. Wyjaśnię, kiedy można zwrócić zakupiony samochód, ile mamy na to czasu i co trzeba wiedzieć, zanim zgłosimy roszczenia sprzedawcy.
Czy mogę oddać auto po zakupie? Cóż, zależy, z jakiego powodu. Sam zwrot pojazdu bez konkretnego uzasadnienia (na przykład dlatego, że zakup był impulsywny lub pojawiły się pilne wydatki) nie jest możliwy. Obiegowa opinia, że można oddać auto w ciągu 7 dni, jest tylko popularnym mitem. Co na to przepisy? UOKiK wyraźnie określa, że prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni przysługuje wyłącznie przy zakupach na odległość lub poza siedzibą sprzedawcy. Przy sprzedaży stacjonarnej ten przepis nie obowiązuje. Inna sytuacja jest jednak wtedy, gdy pojazd ma wadę techniczną lub prawną, uniemożliwiającą jego bezpieczne użytkowanie. Jakie mamy wtedy możliwości?
Wada ukryta samochodu a rękojmia – ile masz czasu, by zwrócić auto?
Gdy okaże się, że auto nie spełnia warunków umowy, prawo stoi po stronie Kupującego. Jeśli pojazd ma wadę, o której sprzedawca nie poinformował, możesz skorzystać z rękojmi i zażądać zwrotu samochodu. Dodatkowo masz prawo domagać się obniżenia ceny, wymiany auta lub usunięcia wady na koszt Sprzedającego, której istnienia nie byłeś świadomy w chwili zakupu. Niestety tak to wygląda tylko w teorii, a co na to praktyka? Z doświadczenia wiem, że niestety bardzo ciężko dowieść wad ukrytych – najlepszym rozwiązaniem jest próba polubownego załatwienia sprawy ze Sprzedającym (naprawa lub zwrot auta). Jeżeli natomiast nie ma chęci polubownego załatwienia sprawy, pozostaje droga sądowa – tu polecam wynajęcie prawnika specjalizującego się w tego typu sprawach, gdyż bez stosownych pism wysyłanych do Sprzedającego a także działań rzeczoznawcy się nie obejdzie.
Ciekawostka: bardzo często sporni Sprzedający, którzy mają świadomość sprzedania auta z wadą ukrytą, idą na ugodę po zobaczeniu pierwszego pisma z pieczątką prawnika. To dla nich sygnał, że sprawą zajął się prawnik i trafi ona do sądu.
Zgodnie z przepisami, sprzedawca odpowiada za wady fizyczne i prawne przez dwa lata od dnia zawarcia umowy. Warto jednak pamiętać, że musisz zgłosić odkrytą wadę jak najszybciej, najlepiej w ciągu miesiąca od jej wykrycia. Co w sytuacji, gdy sprzedawca świadomie ukrył wadę, np. manipulując przy liczniku? W takim przypadku mamy do czynienia z wadą zatajonej podstępnie, co oznacza, że rękojmia działa bezterminowo.
Wskazówka: warto powstrzymać się od samodzielnych napraw, nawet jeśli znasz się na mechanice. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian może sprawić, że trudniej będzie udowodnić, że usterka istniała przed zakupem i nie powstała w wyniku Twoich działań.
Zwrot samochodu kupionego od osoby prywatnej lub dealera
Kupiłeś samochód, ale myślisz o jego zwrocie? Po zakupie wyszła wada, która kwalifikuje się jako ukryta (czyli nie są to elementy eksploatacyjne a np. problem z jednostką napędową lub skrzynią biegów)? Niezależnie od tego, czy pojazd pochodzi od autoryzowanego dealera czy od osoby prywatnej, zasady są podobne. Kluczowe jest złożenie reklamacji na piśmie, najlepiej wysyłając ją listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W reklamacji dokładnie opisz moment wykrycia wad, ich charakter, a także swoje żądania – na przykład zwrot pełnej kwoty zakupu. Sprzedający ma 14 dni na odpowiedź i może zaproponować bezpłatną naprawę wady, zamiast zwrotu pieniędzy. Warto pamiętać, że te przepisy obowiązują także przy zakupie nowego auta z salonu. Zwrot pojazdu na podstawie rękojmi bywa jednak skomplikowany.
Kiedy nie masz prawa do zwrotu wadliwego auta?
- Jeśli sprzedawca poinformował Cię o wszystkich wadach i byłeś świadomy stanu technicznego pojazdu, chyba że wykryjesz wadę, którą celowo zataił.
- Jeśli wada wynika z naturalnego zużycia pojazdu (elementy eksploatacyjne).
Co to dla Ciebie oznacza? Przed podpisaniem umowy dokładnie sprawdź auto – zarówno jego stan wizualny, jak i techniczny. Jeśli nie masz pewności, na co zwrócić uwagę, zdecyduj się na inspekcję przez specjalistę, dzięki czemu zyskasz pełną wiedzę o stanie pojazdu przed decyzją o zakupie.
Chcesz uniknąć problemów ze zwrotem auta? Zamów inspekcję samochodu
Na zakończenie, pamiętaj, że zapobieganie problemom związanym z zakupem auta jest o wiele prostsze niż próby ich rozwiązywania po fakcie. Jako inspektor samochodowy oferuję kompleksowe wsparcie w zakupie samochodów na terenie Trójmiasta i województwa pomorskiego – oceniam stan techniczny, sprawdzam dokumentację i upewniam się, że auto jest warte swojej ceny. Zapraszam po sprawdzenie samochodu Trójmiasto, Pomorskie – na tej stronie znajdziesz wszystkie szczegóły mojej oferty.
Jeśli natomiast samochód znajduje się w innym zakątku kraju, polecam skorzystanie z usług lokalnego inspektora, który pomoże Ci zminimalizować ryzyko zakupu auta z ukrytymi wadami.
Dzięki profesjonalnej ocenie stanu pojazdu oszczędzasz sobie stresu, nerwów i niepotrzebnych wydatków. Unikasz też długotrwałego procesu dochodzenia swoich praw, który w przypadku ukrytych wad często kończy się na drodze sądowej, a samochód, który miał służyć na co dzień, zamienia się w “zamrożony” wydatek. Pamiętaj – zwrot auta bez podania przyczyny jest niemożliwy, dlatego inwestycja w sprawdzenie pojazdu przed zakupem to rozsądny krok, który zapewni Ci spokojny i pewny start z nowym autem.
Zachęcam również do przeczytania pozostałych artykułów i porad na moim motoryzacyjnym blogu
- Jak wymienić klocki hamulcowe w motocyklu? Kiedy należy wymienić klocki?
- Używany samochód z automatem – sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas oględzin
- Jak używać miernika lakieru? Pomiary nadwozia samochodu miernikiem lakieru
- Choroba lokomocyjna a motocykl – jak sobie z nią radzić?
- Przebieg auta używanego – kiedy można uznać, że jest za duży?
- Kiedy motocykl używany można uznać za minę? Moja skala oceny motocykli
- Dlaczego warto sprawdzić nowe auto przed odbiorem z salonu?
- Kiedy można oddać auto po zakupie? Rękojmia i wady ukryte
- Gwarancja komisowa na auto używane – pic na wodę