Samochód z silnikiem 1.8 TSI/TFSI – awaryjność, usterki, wady opinia

Samochody gruby WAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) z silnikami 1.8 TSI/TFSI cieszą się dużą popularnością na rynku wtórnym. Jednak te jednostki napędowe zyskały złą sławę głównie z powodu problemów ze spalaniem oleju. Wiele osób zastanawia się, czy warto podjąć ryzyko zakupu takiego auta.
W tym artykule skupię się na awaryjności, usterkach oraz wadach konkretnych silników TSI i TFSI. Często realizuję inspekcje i pomagam w ocenie i zakupie (lub nie-zakupie) samochodów właśnie z tym silnikiem.
Zalety silnika 1.8 TSI/TFSI
Modele wyposażone w jednostkę 1.8 TSI/TFSI to dynamiczne i oszczędne samochody. Przykładowo, Škoda Octavia II z najsłabszą wersją tego silnika osiąga 100 km/h w 8,1 s – to wynik na poziomie wczesnych hot hatchy GTI. Popularność tej jednostki potwierdzają liczby: około 20–25% aut benzynowych wyprodukowanych po 2008 roku w Grupie VW posiada właśnie ten silnik. Ceny na rynku wtórnym wahają się od 17 do 30 tys. zł, co czyni je atrakcyjną opcją.
Problemy i wady silnika 1.8 TSI/TFSI
Głównym mankamentem tych jednostek jest nadmierne spalanie oleju (powyżej 0,5 l/1000 km). Powodem jest przyspieszone zużycie pierścieni tłokowych, co prowadzi do nagromadzenia nagaru. Nagar z kolei negatywnie wpływa na pracę turbosprężarki, napinacza rozrządu oraz przyczynia się do rozciągania łańcucha rozrządu. Można uznać, że większość awarii mechanicznych w tych silnikach wynika właśnie z nadmiernego spalania oleju.
Kiedy rozwiązano problem spalania oleju w silnikach 1.8 TSI/TFSI?

Volkswagen podjął działania naprawcze już w 2011 roku (rocznik modelowy 2012), jednak w pełni skuteczne poprawki wprowadzono dopiero w 2015 roku. Trzeba jednak pamiętać, że rok produkcji auta nie zawsze oznacza, że posiada ono już nową generację silnika.
Które generacje silnika 1.8 TSI/TFSI mają problem?
Warto rozróżnić generacje jednostek napędowych:
- EA113 – dotyczy jedynie 2.0 TSI, nie obejmuje wersji 1.8.
- EA888 Gen 1 (2007–2011) – obejmuje 1.8 TSI oraz 2.0 TSI i to w tych silnikach występował największy problem spalania oleju.
- EA888 Gen 2 (2011–2014) – wprowadzono poprawki, ale problem nadal występował, choć w mniejszym zakresie.
- EA888 Gen 3B (2015–) – w tej wersji całkowicie wyeliminowano problem.
Podsumowując, jeśli mowa o silnikach 1.8 TSI/TFSI z rodziny EA888, problem dotyczy głównie pierwszej generacji. W przypadku jednostki 2.0 TSI/TFSI – problem dotyczy drugiej generacji.
Wybierając auto z tym silnikiem, warto dokładnie sprawdzić jego generację, by uniknąć kosztownych napraw.
Bezpieczne i bezawaryjne silniki 1.8 TSI/TFSI – które wybrać?
Nie zawsze generacja silnika pokrywa się z rocznikiem produkcji samochodu, jednak wadliwe jednostki zostały całkowicie wycofane z oferty do 2015 roku. Oznacza to, że pojazdy produkowane od tego roku są wolne od problemu nadmiernego zużycia oleju.
Warto jednak zaznaczyć, że już w latach 2012-2015 wprowadzano poprawki w jednostkach napędowych, szczególnie w modelach Audi oraz nowych konstrukcjach. Przełomowy był rok 2012, gdy gama modeli Grupy Volkswagena przeszła istotne zmiany. Wprowadzono wtedy nową generację kompaktów, a także odświeżono kluczowe modele: Audi A4 (lifting w 2011 r.), Skodę Superb (lifting w 2013 r.), VW Passata B8 (premiera w 2014 r.) oraz Skodę Superb III (2015 r.). Wszystkie te samochody otrzymały już poprawione silniki.
Najlepiej postawić na samochody z roczników 2015-2018, choć sporadycznie pojawiają się opinie o nadmiernym zużyciu oleju nawet w tych autach. Zjawisko to wynika jednak głównie z intensywnej eksploatacji i braku odpowiedniego docierania silnika. Samochody od 2012 roku są już względnie bezpieczne, natomiast modele od 2015 roku można uznać za najbardziej godne polecenia.
Rekomendowane modele aut z silnikiem 1.8 TSI/TFSI:
- Audi A3 8V (180 KM)
- Seat Leon III (180 KM)
- Škoda Octavia III (180 KM)
- VW Golf VII (172 i 180 KM) – szczególnie polecany
- Audi A4 B8 (po liftingu, 170 KM)
- VW Passat B8 (180 KM) – szczególnie polecany
- Škoda Superb II (po liftingu, 160 KM)
- Škoda Superb III (180 KM) – szczególnie polecany
- Audi A6 C7 (po liftingu, 190 KM) – szczególnie polecany
- VW Touran II (180 KM) – szczególnie polecany
Kosztowne ryzyko zakupu wadliwych jednostek – naprawy i usterki

Mogłoby się wydawać, że ceny samochodów z wadliwym silnikiem będą znacznie niższe, ale niestety tak nie jest. Przykładowo, benzynowe wersje Škody Octavii II kosztują od 10 do 40 tys. zł, a odmiany z silnikiem 1.8 TSI – od 15 do 30 tys. zł. Biorąc pod uwagę ryzyko konieczności wydania od 3 do 10 tys. zł na naprawę problemu z nadmiernym zużyciem oleju, zakup takiego pojazdu po prostu się nie opłaca.
W 2018 roku Grupa VW zrezygnowała z silnika 1.8 TSI/TFSI, zastępując go jednostkami 1.4 oraz 2.0, które są lepszym wyborem.
Metody naprawy 1.8 TSI/TFSI – koszty i skuteczność
Duża liczba aut z tym silnikiem w Polsce sprawiła, że niezależne warsztaty opracowały różne sposoby naprawy. Oto najczęściej stosowane rozwiązania:
- Wymiana silnika w ASO – koszt ok. 30 tys. zł. Są to jednostki po regeneracji i modyfikacji, jednak opinie na temat skuteczności tych napraw są mieszane.
- Kompletna regeneracja silnika – koszt ok. 10 tys. zł w niezależnych serwisach. Obejmuje m.in. montaż tłoków trzeciej generacji, tulei cylindrowych, napędu rozrządu i regenerację głowicy. Silnik objęty jest 2-letnią gwarancją bez limitu kilometrów.
- Modyfikacja tłoków z pierścieniami – koszt ok. 3000 zł. Polega na przerabianiu używanych tłoków poprzez wycinanie rowków i montaż lepszych pierścieni. Brak gwarancji, a problemem pozostaje brak regeneracji tulei cylindrowych.
- Zakup zestawu naprawczego – koszt ok. 4000 zł za komplet części (m.in. poprawione tłoki, pierścienie, napęd rozrządu, uszczelki, panewki) plus 2000-3000 zł za montaż w warsztacie.
Każda z metod ma swoje wady i zalety, jednak warto rozważyć koszty i przewidywaną trwałość naprawy przed podjęciem decyzji.
Która metoda naprawy silnika 1.8 TSI/TFSI jest najlepsza?
Odpowiedź na to pytanie zależy od źródła informacji. Rozmawiając z serwisem modyfikującym tłoki, nie uzyskałem jednoznacznej odpowiedzi, czy jest to najlepsza metoda. Można jednak znaleźć opinie zadowolonych użytkowników, zwłaszcza tych, którzy szybko zareagowali na problem i ograniczyli naprawę do tłoków z pierścieniami.
Warsztaty oferujące pełną regenerację silnika zapewniają o skuteczności swojej metody i potwierdzają to gwarancją. Nic dziwnego – przeprowadzają kompleksowy remont, eliminując ryzyko montażu nowych tłoków do zużytych tulei cylindrów. Czy to oznacza, że jest to najlepsze rozwiązanie?
Nawet jeśli tak, pozostaje kwestia kosztów. Jeśli cylindry są w dobrym stanie, warto rozważyć tańszą metodę za około 3 tys. zł, zamiast wydawać dodatkowe 7 tys. zł. Decyzja powinna zależeć od dalszych planów dotyczących samochodu. Jeśli auto ma służyć jeszcze przez lata, kompletna regeneracja może być lepszym wyborem. Natomiast w przypadku planowanej sprzedaży, wydatek 10 tys. zł raczej się nie zwróci.
Trzecia metoda, tzw. “mały remont”, jest często wybierana przez mechaników, którzy nie chcą zlecać pracy innym. Ostateczna decyzja zależy jednak od budżetu właściciela.
Zakup używanego silnika to ryzykowna opcja, chyba że jednostka napędowa jest już uszkodzona i właściciel planuje wymianę.
Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi – wybór metody zależy od budżetu i przeznaczenia auta. W przypadku tańszych napraw warto zweryfikować stan tulei cylindrowych i wałków rozrządu. Chętnie poznam doświadczenia osób, które już poddały swoje silniki naprawie.
Sprawdź również: Grupa VAG – silnik 1.4 TSI – opinia, wady, zalety, czy warto?
Masz auto z silnikiem 1.8 TSI/TFSI? Nie czekaj, aż zatrzesz silnik!
Jeśli posiadasz auto z tym silnikiem, nie ma potrzeby od razu go sprzedawać w obawie przed awarią. Jeżeli zużycie oleju nie przekracza 0,2 l na 1000 km, wystarczy regularnie kontrolować stan łańcucha rozrządu i przeprowadzać czyszczenie nagaru co około 100 tys. km. Jeśli planujesz dłuższą eksploatację auta, warto zweryfikować stan cylindrów i pierścieni oraz ewentualnie wymienić tłoki na nowe.
Niepokojącym sygnałem jest wzrost zużycia oleju powyżej 0,2 l/1000 km, a zwłaszcza 0,5 l. Spalanie oleju prowadzi do nagaru, który może zablokować dopływ oleju do napinacza, co skutkuje rozciągnięciem łańcucha, jego przeskoczeniem i uszkodzeniem silnika. Nadmierne zużycie oleju wymaga częstej kontroli jego poziomu – zbyt niski stan grozi zatarciem jednostki napędowej. Problemów tych nie można lekceważyć, choć możliwa jest dalsza jazda przy ich wystąpieniu.
Silniki 1.8 TSI/TFSI – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta używanego? Pomoc w sprawdzeniu i pewnym zakupie auta – Trójmiasto

Silniki 1.8 TSI/TFSI z grupy VAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) cieszą się dużą popularnością, ale mają też swoje specyficzne bolączki, które opisałem w tym artykule. Przy zakupie auta z tą jednostką kluczowe jest dokładne sprawdzenie historii serwisowej, szczególnie pod kątem wymiany oleju, osadów w układzie dolotowym i zużycia łańcucha rozrządu. Silniki te potrafią mieć problemy z nadmiernym zużyciem oleju, co wymaga szczególnej uwagi przy ocenie ich stanu i zakupie auta używanego z tym silnikiem.
Przed zakupem warto wykonać diagnostykę komputerową w czasie rzeczywistym, aby sprawdzić parametry pracy silnika, korekty wtrysku i ciśnienie doładowania. Ważna jest również wizualna i mechaniczna ocena jednostki napędowej oraz sprawdzenie całego auta – od skrzyni biegów po układ hamulcowy.
Jeśli planujesz zakup auta z silnikiem 1.8 TFSI, skorzystaj z mojej pomocy. Jako doświadczony rzeczoznawca i doradca samochodowy Trójmiasto (działam w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim), specjalizuję się w inspekcjach aut grupy VAG. Wiem, jak prawidłowo ocenić stan techniczny jednostki napędowej, wykryć ewentualne usterki i pomóc Ci uniknąć kosztownych niespodzianek. Skontaktuj się ze mną, a pomogę Ci kupić sprawdzone i bezpieczne auto!

- Samochód z Wielkiej Brytanii – czy warto kupić „anglika”?
- Jak sprawdzić zastaw skarbowy na aucie? Sprawdź przed kupnem!
- Co warto wiedzieć o silniku 1.6 T-GDI? Opinie, awarie, wady i zalety
- Grupa VAG – silnik 1.4 TSI – opinia, wady, zalety, czy warto?
- Używany samochód z Danii – jak sprawdzić przebieg i stan? Sprowadzenie, opłaty, rejestracja
- Kiedy najlepiej kupić samochód? Pora roku i cena
- Katalizator w aucie – objawy, usterki, jak wyczyścić katalizator?
- Samochód z silnikiem 1.8 TSI/TFSI – awaryjność, usterki, wady opinia
- SRS w aucie — co to jest i jak działa? Jak skasować błąd SRS?