Silnik Ford 1.5 EcoBoost – opinie, wady, zalety, spalanie, rozrząd

Używanych samochodów, w których znajduje się silnik Ford 1.5 EcoBoost jest na naszym rynku dużo, co też potwierdzają ilości moich inspekcji i pomocy przy sprawdzeniu używanych Fordów właśnie z ta jednostką. To jedna z popularniejszych jednostek benzynowych w modelach takich jak Focus, Kuga, Mondeo, C-Max, Fiesta czy Puma. Choć silnik ten ma wiele zalet, ma też swoje charakterystyczne słabe punkty, które warto znać przed zakupem używanego samochodu.

Kupno auta z tym silnikiem „w ciemno” może skończyć się kosztowną naprawą – dlatego zawsze zalecam dokładne sprawdzenie pojazdu przez osobę z doświadczeniem, odpowiednim sprzętem diagnostycznym i wiedzą o specyfice tej jednostki.

Dwie generacje silnika Ford 1.5 EcoBoost – czym się różnią?

Silnik 1.5 EcoBoost występuje w dwóch konstrukcyjnie różnych wersjach:

  • czterocylindrowej (rodzina Sigma – montowana m.in. w Focusie Mk3, Mondeo Mk5, Kuga II, Galaxy III),
  • trzycylindrowej (rodzina Dragon – nowsza generacja, stosowana m.in. w Focusie IV, Fieście Mk8 i Pumie ST).

Każda z nich ma inne rozwiązania techniczne, inne problemy i inne zalety.

Sprawdź również inny artykuł: Silnik 2.0 TSI EA888 (VW, Skoda, Seat, Cupra, Audi) –opinie, wady, zalety, awarie, rozrząd i spalanie

Czterocylindrowy silnik 1.5 EcoBoost – opinie i dane

Pierwsza wersja tej jednostki pojawiła się w 2014 roku i była następcą 1.6 EcoBoost. Występowała w wariantach o mocy 150–182 KM i momencie obrotowym do 240 Nm. Silnik charakteryzuje się dobrą elastycznością, płynnym oddawaniem mocy i przyzwoitym spalaniem – w granicach 7–8 litrów/100 km w realnych warunkach.

To dynamiczna i przyjemna w prowadzeniu jednostka, ale… tylko wtedy, gdy jest w pełni sprawna.

Silnik Ford 1.5 EcoBoost – typowe wady i problemy

Na przestrzeni lat pojawiło się wiele opinii użytkowników i raportów serwisowych dotyczących awaryjności tej jednostki. Najczęściej spotykane problemy to:

  • wypalona uszczelka pod głowicą,
  • pękające tuleje cylindrowe,
  • ubytek płynu chłodzącego i biały dym z wydechu,
  • korozja wewnątrz bloku silnika.

Ford wprowadził nawet specjalną procedurę serwisową w USA dla jednostek z tymi objawami. W praktyce oznacza to, że w wielu przypadkach konieczna była wymiana całego bloku silnika.

Przy oględzinach auta z tym silnikiem koniecznie należy sprawdzić układ chłodzenia i wnętrze cylindrów endoskopem – tylko wtedy można stwierdzić, czy jednostka nie ma ukrytych uszkodzeń. To element, który zawsze sprawdzam podczas inspekcji pojazdów z silnikiem 1.5 EcoBoost.

Sprawdź również inny artykuł: Jakie silniki benzynowe są najbardziej niezawodne?

Rozrząd w silniku 1.5 EcoBoost (czterocylindrowym)

Silnik ten wykorzystuje pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej. Ford przewiduje jego wymianę co 240 000 km lub 10 lat, ale z mojego doświadczenia zalecam skrócenie tego interwału do około 150 000 km. Wymiana wcześniej może uchronić przed kosztownymi awariami napędu pompy wysokiego ciśnienia czy zaworów.

Trzycylindrowy silnik 1.5 EcoBoost – opinie i zalety

Nowsza, trzycylindrowa wersja silnika 1.5 EcoBoost z rodziny Dragon (od 2017 roku) to zdecydowanie bardziej dopracowana konstrukcja. Występuje w wariantach o mocy od 150 do 200 KM, a jego największe zalety to:

  • lepsza reakcja na gaz,
  • niższe spalanie (ok. 6–7 litrów/100 km przy spokojnej jeździe),
  • zastosowanie łańcucha rozrządu zamiast paska,
  • możliwość odłączania jednego cylindra, co poprawia efektywność paliwową.

To jednostka znacznie mniej awaryjna od poprzedniej. Ford poprawił konstrukcję bloku i tulei cylindrowych, co skutecznie wyeliminowało wcześniejsze problemy z pękaniem.

Sprawdź również inny artykuł: Co warto wiedzieć o silniku 1.6 T-GDI? Opinie, awarie, wady i zalety

Silnik 1.5 EcoBoost – spalanie, olej i trwałość

W praktyce spalanie zależy od stylu jazdy. W autach z automatem i napędem 4×4 silnik potrafi zużyć nawet 9–10 l/100 km, ale przy spokojnej jeździe w trasie wynik 6 l/100 km jest jak najbardziej realny.

Regularna wymiana oleju (co 10–12 tys. km) to podstawa trwałości tej jednostki. Stosuję zasadę: lepiej wymienić olej za często niż za późno – szczególnie w silnikach z turbosprężarką.

Czy warto kupić samochód z silnikiem 1.5 EcoBoost?

Tak – pod warunkiem, że auto zostanie dokładnie sprawdzone przed zakupem. Zarówno starsze czterocylindrowe, jak i nowsze trzycylindrowe wersje mogą być dobrym wyborem, ale tylko wtedy, gdy silnik jest w pełni sprawny i był prawidłowo serwisowany.

Z mojego doświadczenia wynika, że większość kosztownych awarii tego silnika wynika z zaniedbań serwisowych lub niedokładnie przeprowadzonej diagnostyki przy zakupie.

Sprawdź również inny artykuł: Jaki samochód używany do 40 tysięcy? Polecane modele aut z różnych segmentów

Podsumowanie: wady i zalety silnika 1.5 EcoBoost

Zalety:

  • dobra dynamika i elastyczność,
  • rozsądne spalanie,
  • przyjemna kultura pracy,
  • w nowszej wersji – solidniejsza konstrukcja i łańcuch rozrządu.

Wady:

  • w starszej wersji ryzyko uszkodzenia tulei i uszczelki pod głowicą,
  • konieczność częstej kontroli płynu chłodniczego,
  • wrażliwość na jakość oleju i regularność serwisów,
  • droższe naprawy w przypadku zaniedbań.

Pomogę Ci sprawdzić auto z silnikiem Ford 1.5 EcoBoost – Trójmiasto, Gdańsk

Jeśli planujesz zakup samochodu z tym silnikiem – zdecydowanie warto zlecić mi jego dokładne sprawdzenie. Jako rzeczoznawca samochodowy i inspektor z wieloletnim doświadczeniem oferuję sprawdzenie auta używanego przed zakupem Gdańsk, Trójmiasto, obejmujące m.in. kontrolę silnika endoskopem, test ciśnienia, diagnostykę komputerową, pomiar kompresji i ocenę pracy turbosprężarki.

Działam na terenie Trójmiasta (Gdańsk, Gdynia, Sopot) oraz w całym województwie pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim. Jeśli chcesz kupić pewne auto z silnikiem Ford 1.5 EcoBoost – skontaktuj się ze mną, a pomogę Ci dokładnie ocenić jego stan i uniknąć nietrafionego zakupu.