Używany samochód z automatem – sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas oględzin

Samochody wyposażone w automatyczne skrzynie biegów zdobywają w Polsce coraz większą popularność. Jeszcze nie tak dawno auta z automatami kojarzyły się głównie z wolnymi, szarpiącymi pojazdami z USA, które sprawiały więcej problemów niż dawały wygody i przyjemności z jazdy. Dziś jednak technologia poszła naprzód, a nowoczesne automaty zachwycają płynnością i komfortem jazdy, co tłumaczy fakt, dlaczego coraz więcej osób za jeden z kluczowych warunków podczas typowania i szukania samochodu używanego zapisuje skrzynię automatyczną.

Chcesz kupić używany samochód z automatem? Zatem zapraszam do dalszej lektury, w której opiszę, na co ja podczas inspekcji samochodów z automatyczna skrzynią biegów zwracam uwagę, gdy skupiam się właśnie na sprawdzeniu działania i sprawności automatycznej skrzyni biegów.

Czy warto postawić na skrzynię automatyczną w aucie?

Przez lata automatyczne skrzynie biegów miały w Polsce złą opinię. Krytykowano je za niską wydajność, szarpanie podczas zmiany biegów oraz wysokie koszty serwisowania i napraw. Dodatkowo starsze modele aut z “automatem” często spalały więcej paliwa niż te z manualną skrzynią biegów, a producenci pierwszych skrzyń automatycznych nawet nie przewidywali możliwości serwisowania/wymiany oleju w skrzyni, co kończyło się kosztownymi naprawami lub wymianą całej skrzyni. W efekcie uchodziły za wybór dla zamożnych kierowców lub tych wyjątkowo zdeterminowanych.

Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Dzięki postępowi technologicznemu nowoczesne automaty działają płynnie, spalają porównywalne ilości paliwa co auta z manualem, a do tego zapewniają niesamowitą wygodę jazdy. To czyni je coraz bardziej atrakcyjną opcją na rynku.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie auta z automatyczną skrzynią biegów?

Podczas inspekcji auta z automatyczna skrzynia biegów szczególną uwagę zwracam na te elementy:

1. Płynna zmiana biegów podczas jazdy
Podczas jazdy próbnej zwracam uwagę, czy skrzynia nie szarpie podczas zmiany przełożeń – zarówno na postoju, jak i w trakcie jazdy. Szarpanie może wskazywać na usterkę. Warto jednak wiedzieć, że niektóre modele skrzyń, np. Aisin stosowane w Oplach, Fiatach, Alfie Romeo czy Renault, mają tendencję do lekkiego szarpania przy przełączaniu na “D” (jazda) lub “R” (cofanie).

2. Ruszanie z miejsca
W samochodach z automatem po ustawieniu skrzyni na “D” lub “R” i lekkim zwolnieniu hamulca auto powinno samo zacząć się toczyć. Brak takiego zachowania może sugerować problemy ze skrzynią. Wyjątkiem są tutaj niektóre skrzynie CVT, które działają inaczej.

3. Historia serwisowa skrzyni biegów
Automatyczne skrzynie wymagają regularnej wymiany oleju – to właściwie jedyny kluczowy zabieg serwisowy. Poproś sprzedającego o dokumenty potwierdzające regularne wymiany i ewentualne naprawy. Co ciekawe, czasami zalecenia producenta auta i producenta skrzyni mogą się różnić – warto to sprawdzić i zweryfikować.

Jak trwałe są automatyczne skrzynie biegów?

Większość nowoczesnych “automatów” powinna bez problemu wytrzymać przebieg do 250 tysięcy kilometrów. Oczywiście, zdarzają się modele bardziej problematyczne, to weryfikuję już przy konkretnych modelach aut, przygotowując się do inspekcji samochodu na zlecenie.

Pamiętaj: przed zakupem samochodu z automatyczną skrzynią biegów zawsze skonsultuj jego stan techniczny z doświadczonym mechanikiem lub zamów ocenę i sprawdzenie samochodu Gdańsk, Trójmiasto. Chętnie pomogę Ci w zakupie auta używanego, zwłaszcza z automatyczną skrzynią biegów.

Zapraszam do sprawdzenia pozostałych artykułów na blogu