Wymiana opon motocyklowych i ich naprawa w trasie – wszystko, co powinieneś wiedzieć
Temat opon to często temat rzeka (tak, jak oleju silnikowego). Dlatego w tym artykule nie skupię się na polecaniu konkretnych opon motocyklowych, a na zagadnieniu wymiany opon i ich ewentualnej naprawie w trasie. Nadal wielu motocyklistów nie wie, jak właściwie podejść do wymiany opon, gdzie zlecić taką wymianę, czy do warsztatu motocyklowego zawieźć cały motocykl, czy też same opony oraz czy może samemu zabrać się za temat wymiany opon (a jak tak, to czego tak właściwie potrzebujemy do takiej wymiany?). Z tego powodu przygotowałem dla Was kompendium wiedzy, w którym odpowiadam na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące wymiany i naprawy opon w motocyklu.
Dlaczego regularna wymiana opon motocyklowych jest tak ważna?
Od zawsze powtarzam (i nie tylko ja), że opony to klucz do bezpiecznej jazdy i cieszenia się motocyklizmem. Czemu? Ponieważ opony to jedyna część motocykla mająca bezpośredni kontakt z nawierzchnią, więc ich stan oraz dobór ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Zużyte, uszkodzone lub przestarzałe opony pogarszają trakcję, wydłużają drogę hamowania, wpływają na stabilność w zakrętach oraz powodują trudności podczas jazdy w trudnych warunkach, jak deszcz czy śliska nawierzchnia. Niepewny stan opon może odbierać radość z jazdy, która przecież powinna być przyjemnością, a nie źródłem niepokoju o stabilność na drodze.
Jak często należy wymieniać opony motocyklowe?
Żywotność opon wynosi średnio od 4 000 do 18 000 km, ale tutaj trzeba zaznaczyć gwiazdką, że zależy od wielu czynników, jak przede wszystkim rodzaj opony, styl jazdy, rodzaj i waga motocykla czy nawierzchnia oraz temperatura i otoczenie, w jakim użytkujemy motocykl. Opony używane w różnych warunkach mogą zużywać się szybciej lub wolniej, dlatego uniwersalna odpowiedź na pytanie zadane w nagłówków brzmi: “to zależy”. Ważne jest też, aby zwracać uwagę na wiek opony oraz jej konserwację. Więcej na ten temat oraz o tym, jak dobierać opony motocyklowe i kiedy je wymienić napisałem w artykule: Jak dobrać i kiedy wymienić opony motocyklowe? Wyjaśniam oznaczenia, indeksy, wyząbkowanie, DOT.
Wymiana opon w motocyklu — zrobić to samodzielnie czy oddać do serwisu?
W kwestii wymiany opon motocyklowych masz dwie opcje: możesz zrobić to samodzielnie, jeśli masz odpowiednie narzędzia i umiejętności (w tym przypadku musisz mieć zmieni arkę, wyważarkę statyczną, magnesy, smar wulkanizacyjny oraz nowy wentyl i sprężarkę do napompowania koła – całkiem niezły zestaw) lub oddać motocykl do serwisu. Jeśli nie czujesz się pewnie, zdecydowanie lepiej zlecić wymianę specjalistom, którzy zapewnią prawidłowy demontaż opon z motocykla, ich wymianę, wyważenie i ponowny montaż.
Samodzielna wymiana może być trudniejsza, jeżeli nie masz odpowiednich narzędzi (a uwierz, samymi łyżkami opony nie wymienisz, nie wspominając o jej wyważeniu) jednak daje dużą satysfakcję, choć nie da się ukryć, że skompletowanie całego zestawu do takiej wymiany opon to koszt około 4 tysięcy złotych. Osobiście prowadząc serwis motocykli Trójmiasto do wymiany opon w motocyklach swoich i Klientów używam zestawu od Rabacondy – zmieniarki, wyważarki statycznej oraz wszystkich akcesoriów pozwalających na wymianę każdego rodzaju opony (również w motocyklach BMW czy Ducati).
Poniżej film, który prezentuje dany zestaw w akcji:
Ile kosztuje wymiana opon motocyklowych i ich wyważanie w serwisie?
Koszt wymiany i wyważenia opon zależy przede wszystkim od tego, w jakim motocyklu wymieniam oponę, czy zlecenie obejmuje również zdjęcie i założenie kół motocyklowych, czy też samodzielnie przywozisz koła do mojego warsztatu — zwykle to wydatek rzędu 100-200 zł od opony. Oczywiście są to tylko orientacyjne ceny i proszę ich nie traktować jako wiążącej oferty – dla przykładu, wymiana opony tylnej w Hondzie Goldwing to koszt około 700 złotych – związane jest to po prostu z trudnością zdjęcia koła z tego kolosa.
Jak naprawić uszkodzoną oponę motocyklową w trasie? Zestaw naprawczy (kołkowanie) pomoże!
Na pewno jako mechanik ale również wieloletni pasjonat dalekich podróży motocyklowych nie polecam zabierać w trasę i w ogóle stosować sprayu naprawczego do opon. Dlaczego? Spray ten, mimo, że reklamowany jako łatwy w użyciu, niestety bardzo często kompletnie niszczy felgę. Bardzo szybko zastyga i przy wymianie opony powoduje ogromne problemy. Ponadto doczyszczenie felgi po tym sprayu jest niemiłosiernie trudne, często kończy się na uszkodzeniu czy porysowaniu felgi.
Osobiście polecam najprostszy zestaw do kołkowania i niewielki kompresor przenośny do awaryjnego napompowania opony (lub dopompowania chociaż do tych 1,5 bara, aby dojechać do najbliższej stacji bądź serwisu motocyklowego/mechanika, który dysponuje kompresorem).
Oto film, jak naprawiać/kołkować opony motocyklowe w trasie:
Wymiana opon motocyklowych – podsumowanie
Warto dbać o stan opon — to podstawa bezpiecznej jazdy. Osobiście gdy na zlecenie przed zakupem danego motocykla wykonuję inspekcje motocykli Gdańsk dla moich Klientów, bardzo dużą uwagę poświęcam oponom, weryfikując ich stan i stopień/sposób zużycia. Opona bardzo dużo mówi o tym, jak motocykl był użytkowany oraz jak był serwisowany. Sam zakup nowych opon motocyklowych to niestety spory wydatek (orientacyjnie 400 zł – 1200 zł od opony, czym opona bardziej sportowa, tym droższa).
Reasumując – jeżeli widzisz, że w Twoim motocyklu opony są już w kiepskim stanie, ich DOT wskazuje na produkcję sprzed 5 lat+ lub ograniczniki na bieżniku są już równo z oponą (o widocznych drutach nie wspomnę, choć znam i takich, co jeżdżą do tego momentu) – czas na wymianę. Nie ważne, czy zrobisz to samemu (o ile umiesz i masz czym), czy też zawieziesz koła/motocykl do serwisu (jeżeli jesteś z okolic Trójmiasta, zapraszam do mnie, chętnie pomogę Ci z wymianą opon) – ważne, abyś o to zadbał.
- Jak wymienić klocki hamulcowe w motocyklu? Kiedy należy wymienić klocki?
- Używany samochód z automatem – sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas oględzin
- Jak używać miernika lakieru? Pomiary nadwozia samochodu miernikiem lakieru
- Choroba lokomocyjna a motocykl – jak sobie z nią radzić?
- Przebieg auta używanego – kiedy można uznać, że jest za duży?
- Kiedy motocykl używany można uznać za minę? Moja skala oceny motocykli
- Dlaczego warto sprawdzić nowe auto przed odbiorem z salonu?
- Kiedy można oddać auto po zakupie? Rękojmia i wady ukryte
- Gwarancja komisowa na auto używane – pic na wodę