Zakup nowego motocykla w Czechach i jego rejestracja w Polsce – ceny, rejestracja, podatki, VAT, transport z Czech

Zakup motocykla za granicą to coraz częstsza praktyka wśród polskich motocyklistów. Czechy są jednym z popularniejszych kierunków, ponieważ ceny jednośladów mogą być tam atrakcyjniejsze, a formalności nie są szczególnie skomplikowane. Często nowy motocykl w Polsce potrafi kosztować nawet do 20-30% więcej, niż w Czechach.
Osobiście często jeżdżę z Klientami po nowe/używane motocykle do Czech lub Niemiec, gdyż są tam po prostu tańsze. Na podstawie tych doświadczeń poniżej przedstawiam proces zakupu nowego motocykla w Czechach i jego rejestracji w Polsce, uwzględniając kwestie podatkowe i rejestracyjne.
Zakup nowego motocykla w Czechach
Motocykl w Czechach można kupić zarówno prywatnie, jak i na firmę. Przy zakupie nowego pojazdu u dealera standardowo otrzymujemy fakturę VAT. Jeśli kupujemy jako osoba prywatna, sprzedawca wystawia fakturę netto, bez naliczonego czeskiego VAT-u. Oznacza to, że podatek VAT należy opłacić samodzielnie w Polsce.
Wewnętrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT)

Kupno nowego motocykla w Czechach jest traktowane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT). Zgodnie z przepisami, pojazd uznaje się za nowy, jeśli spełnia jeden z dwóch warunków:
- ma przejechane mniej niż 6 000 km,
- od momentu pierwszej rejestracji nie minęło więcej niż 6 miesięcy.
Jeżeli motocykl spełnia powyższe kryteria, kupujący ma obowiązek zapłaty polskiego VAT-u, nawet jeśli zakup odbywa się prywatnie.
Opłacenie VAT za motocykl z Czech w Polsce
Po zakupie motocykla należy złożyć w Urzędzie Skarbowym deklarację VAT-23 w terminie 14 dni od sprowadzenia pojazdu do Polski. Na podstawie tej deklaracji uiszcza się podatek VAT w wysokości 23% wartości pojazdu.
Ważne jest, że płatność VAT-u nie jest sprawdzana podczas rejestracji motocykla w Wydziale Komunikacji. Jednak urząd ten przekazuje informację o rejestracji pojazdu do Urzędu Skarbowego, który może później skontrolować, czy podatek został uiszczony.
Ważne jest również, że nie musimy opłacać akcyzy lub ponosić innych dodatkowych kosztów, jak ma to miejsce na przykład przy samochodach.
Rejestracja motocykla z Czech w Polsce
Rejestracja motocykla sprowadzonego z Czech przebiega standardowo i obejmuje następujące kroki:
- Tłumaczenie dokumentów – faktura, dowód rejestracyjny (jeśli został wydany) oraz ewentualna karta pojazdu muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
- Badanie techniczne – jeśli motocykl jest nowy i posiada europejską homologację, nie ma obowiązku wykonywania badania technicznego.
- Złożenie wniosku o rejestrację – w Wydziale Komunikacji należy przedłożyć komplet dokumentów.
- Odbiór dowodu rejestracyjnego – po zakończeniu procedury otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny, a po kilku tygodniach stały dokument.
Co z używanym motocyklem z Czech?
Jeśli motocykl ma więcej niż 6 miesięcy i przejechane powyżej 6 000 km, nie jest uznawany za nowy w świetle przepisów. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi zapłaty VAT-u w Polsce. W takim przypadku podatek został już opłacony w kraju zakupu.
Bardzo dobrze cała procedura zakupu nowego motocykla z Czech oraz wyliczenia zostały zaprezentowane na filmie:
Zakup nowego motocykla w Czechach – transport motocykla i inspekcja oraz pomoc w załatwieniu formalności
Zakup motocykla w Czechach i jego rejestracja w Polsce to proces, który wymaga dopełnienia kilku formalności, ale nie jest skomplikowany. Najważniejsze kwestie do zapamiętania to:
- Nowy motocykl (poniżej 6 000 km lub do 6 miesięcy od pierwszej rejestracji) wymaga zapłaty 23% VAT w Polsce.
- Deklarację VAT-23 należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w terminie 14 dni od sprowadzenia pojazdu.
- Rejestracja w Wydziale Komunikacji nie jest zależna od opłacenia VAT-u, ale urząd przekazuje informację o rejestracji do Urzędu Skarbowego.
- W przypadku motocykla używanego (powyżej 6 miesięcy i 6 000 km) VAT nie jest naliczany ponownie w Polsce.
Dzięki znajomości tych zasad unikniesz niepotrzebnych problemów i dodatkowych kosztów podczas rejestracji swojego motocykla w Polsce.
Jeżeli nosisz się z zamiarem nowego lub używanego motocykla, z pewnością sprawdziłeś ceny. Tak, w Czechach jest dużo taniej, nawet po opłaceniu VAT-u i poniesieniu kosztów transportu motocykla do Polski. Osobiście często jeżdżę z Klientami po motocykle do Czech, zarówno nowe i używane, dlatego jeżeli chcesz, abym pomógł Ci w tym procesie – zapraszam do kontaktu. Oferuję transport motocykla z Czech do Polski oraz pomoc na miejscu, czyli oględziny motocykla używanego i pomoc w odbiorze motocykla nowego z salonu. Pomogłem już kupić nowe i używane motocykle z Czech wielu Klientom.

- Zatarty silnik – jak temu zapobiec i jak dbać o silnik? Objawy zatarcia silnika
- Jak wymienić płyn chłodniczy w aucie?
- Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów – co ile wymieniać olej w automacie? Wymiana statyczna i dynamiczna
- Jaki olej do silnika samochodu? Poradnik jak dobierać oleje silnikowe
- Zawór EGR w samochodzie – sprawdzenie i czyszczenie, jak wyczyścić EGR?
- Świece zapłonowe w motocyklu – jak wymienić, co ile wymieniać, oznaki zużycia świec
- Jak czyścić łańcuch motocyklowy? Czym czyścić i co ile kilometrów?
- Zakup nowego motocykla w Czechach i jego rejestracja w Polsce – ceny, rejestracja, podatki, VAT, transport z Czech
- Filtr DPF w samochodzie – co to jest i za co odpowiada?