Zatarty silnik – jak temu zapobiec i jak dbać o silnik? Objawy zatarcia silnika

Zatarcie silnika to poważna awaria, której najczęstszą przyczyną jest uszkodzenie gładzi tłoków i cylindrów. Dlaczego do tego dochodzi? Głównym winowajcą jest zerwanie filmu olejowego – cienkiej warstwy oleju, która oddziela metalowe elementy silnika. Ekstremalne warunki pracy jednostki napędowej wymagają odpowiedniego smarowania, dlatego kluczowe znaczenie ma zarówno ilość, jak i jakość oleju.
Brak właściwego smarowania może prowadzić do poważnych usterek, takich jak zatarcie i obrót panewek na wale. To z kolei może skutkować urwaniem korbowodów lub nawet rozerwaniem bloku silnika. Kolejnym problemem jest nagar odkładający się na elementach silnika – jego nadmiar przyspiesza zużycie jednostki, zwiększając ryzyko awarii.
W tym artykule skupię się na opisaniu, czym jest zatarty silnik, jak dbać o silnik, aby go nie zatrzeć a także zwrócę uwagę na symptomy, które informują o złej kondycji silnika (bardzo przydatne podczas inspekcji przed zakupem samochodu używanego).
Suchy start/rozruch – największy wróg silnika
Jednym z najgroźniejszych zjawisk dla silnika jest tzw. suchy start. Dochodzi do niego podczas uruchamiania jednostki, zanim olej zdąży dotrzeć do wszystkich jej elementów. To właśnie w tym momencie następuje największe zużycie silnika.
Szacuje się, że rozruchy odpowiadają za 90% zużycia jednostki napędowej. Każde uruchomienie silnika jest dla niego obciążeniem porównywalnym do przejechania kilkuset kilometrów w optymalnych warunkach. Dlatego stosowanie wysokiej jakości oleju ma kluczowe znaczenie – odpowiednie środki smarne minimalizują skutki suchego startu, co jest jednym z priorytetów współczesnych technologii olejowych.
Jak zużywa się olej w silniku?

Wielu kierowców utożsamia zużycie oleju wyłącznie ze zmianą jego koloru na czarny. Tymczasem większość niepożądanych procesów zachodzi na poziomie chemicznym i nie jest widoczna gołym okiem.
Z biegiem czasu olej traci swoje właściwości – zmienia odczyn z zasadowego na kwasowy, co prowadzi do powstawania szlamu, żelowania oleju i korozji chemicznej. Zużyciu ulegają także dodatki uszlachetniające odpowiedzialne za rozpraszanie sadzy, utrzymanie właściwej lepkości i ograniczanie pienienia.
Dodatkowo olej utlenia się i rozrzedza pod wpływem paliwa, co jeszcze bardziej pogarsza jego parametry. Dlatego regularna wymiana oleju jest konieczna, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje się on w dobrym stanie.
Jak dbać o silnik, aby go nie zatrzeć? Jak często wymieniać olej?
Odpowiedź na pytanie, jak dbać o silnik, aby go nie zatrzeć jest prosta – często wymieniać olej i filtr oleju. Częstotliwość wymiany oleju zależy od wielu czynników, jednak nie powinna przekraczać 10-15 tys. km. Nawet w dobrze utrzymanym i łagodnie eksploatowanym silniku olej po tym przebiegu traci swoje właściwości – więcej o tym opisałem w artykule: Jak często wymieniać olej silnikowy w samochodzie?
W trudnych warunkach producenci zalecają skrócenie tego okresu do 5-7,5 tys. km. Co oznaczają trudne warunki? Są to sytuacje, w których silnik jest szczególnie obciążony, np. podczas jazdy w górzystym terenie, z przyczepą lub przy sportowym stylu jazdy. Równie szkodliwe są częste, krótkie przejazdy – to właśnie podczas rozruchu i rozgrzewania silnik zużywa się najbardziej. Natomiast długa trasa przy optymalnej temperaturze nie stanowi zagrożenia.
Co robić, gdy zapali się kontrolka oleju?

Widok kontrolki ciśnienia oleju może budzić niepokój, ale nie ma powodu do paniki. Należy jak najszybciej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, wyłączyć silnik i odczekać kilka minut, aby olej spłynął do miski olejowej. Następnie sprawdzamy jego poziom – może to być realny problem lub fałszywy alarm.
Aby prawidłowo ocenić poziom oleju:
- Wyjmujemy bagnet, przecieramy go ściereczką, a następnie wkładamy i ponownie wyciągamy.
- Odczytujemy stan – jeśli jest poniżej minimum, należy dolać oleju, by uniknąć uszkodzenia silnika.
Różnica między minimalnym a maksymalnym poziomem wynosi około 1 litr, dlatego najlepiej dolać około pół litra. Dobrze mieć zawsze przy sobie zapasowy litr oleju, aby w razie potrzeby uniknąć gorączkowego poszukiwania stacji benzynowej lub sklepu motoryzacyjnego.
Elektroniczny wskaźnik oleju zamiast bagnetu
W wielu nowoczesnych samochodach tradycyjny bagnet zastąpiono elektronicznym czujnikiem, który monitoruje poziom oleju. Działa on na zasadzie analizy czasu schładzania rozgrzanego oleju – im większa objętość, tym dłuższy czas chłodzenia.
Każdy producent stosuje inne rozwiązania, jednak jedno pozostaje niezmienne – elektroniczny wskaźnik nie jest tak precyzyjny jak klasyczny bagnet. Jeśli pojawi się komunikat o niskim poziomie oleju, nie mamy możliwości jego weryfikacji, musimy zaufać systemowi. W takim przypadku warto profilaktycznie dolać około pół litra oleju.
Zatarty silnik – naprawa jednostki
Naprawa zatartego silnika to skomplikowany proces, który wymaga specjalistycznej wiedzy i odpowiedniego sprzętu. Obejmuje zarówno diagnostykę, jak i naprawę silnika lub jego podzespołów. Takiej naprawy nie da się przeprowadzić w warunkach domowych – konieczna jest wizyta w profesjonalnym warsztacie.
Jak sprawdzić, czy silnik jest zatarty?

Jeśli masz wrażenie, że silnik zaczyna się zacierać, warto przeprowadzić wymianę oleju i dokładnie sprawdzić jego stan. Obecność metalowych opiłków w zużytym oleju może świadczyć o poważnym zużyciu jednostki napędowej. Niepokojące są również nietypowe dźwięki dochodzące z silnika – jeśli zamiast charakterystycznego „mruczenia” pojawiają się stuki, tarcie lub inne niecodzienne odgłosy, warto jak najszybciej odwiedzić mechanika. Mogą to być pierwsze oznaki poważnej awarii.
Nadmierne spalanie oleju – przyczyny
Zbyt duże zużycie oleju to problem nie tylko starszych, zużytych jednostek, ale również niektórych nowych silników, które mogą mieć wady konstrukcyjne. Choć niektórzy producenci dopuszczają spalanie oleju na poziomie 1 litra na 1000 km, w rzeczywistości jest to sygnał, że z silnikiem dzieje się coś niedobrego.
Najczęstszymi przyczynami nadmiernego zużycia oleju są:
- zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe,
- nieszczelne uszczelnienia trzonków zaworowych,
- uszkodzona uszczelka pod głowicą.
Problemy te objawiają się nie tylko ubytkiem oleju, ale także nadmiernym dymieniem z rury wydechowej. Ignorowanie tych objawów może prowadzić do poważniejszych awarii, dlatego warto jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem i usunąć usterkę.
Zatarty silnik – przyczyny, skutki i jak uniknąć problemu – pomoc w sprawdzeniu samochodu przed zakupem

Zatarty silnik to jedna z najpoważniejszych i najkosztowniejszych awarii, jakie mogą spotkać właściciela samochodu. Dochodzi do niego w wyniku braku odpowiedniego smarowania lub przegrzania, co prowadzi do zniszczenia elementów wewnętrznych jednostki napędowej. Przyczyną może być niski poziom oleju, jego zanieczyszczenie, awaria układu smarowania lub zbyt duże obciążenie silnika. Skutkiem zatarcia jest najczęściej konieczność gruntownego remontu lub nawet wymiany całej jednostki napędowej.
Aby uniknąć problemów związanych z zatartym silnikiem, kluczowe jest regularne serwisowanie pojazdu, kontrola poziomu oleju i stosowanie wysokiej jakości środków smarnych. Równie istotne jest dokładne sprawdzenie stanu jednostki napędowej przed zakupem używanego auta – niezauważone wcześniej usterki mogą skutkować kosztowną naprawą tuż po transakcji.
Jako rzeczoznawca samochodowy oferuję kompleksową pomoc w sprawdzeniu i zakupie aut używanych na terenie Trójmiasta oraz województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Podczas inspekcji dokładnie oceniam kondycję silnika, sprawdzam jego parametry i przeprowadzam diagnostykę, aby wykluczyć potencjalne problemy. Dzięki temu unikniesz kosztownych niespodzianek związanych z zakupem pojazdu z silnikiem w złym stanie.
Dodatkowo oferuję pomoc w odbiorze auta po naprawie Trójmiasto, w tym po remoncie silnika lub jego wymianie. Jeśli potrzebujesz pewności, że pojazd po serwisie jest w pełni sprawny a warsztat wykonał swoją pracę rzetelnie, skontaktuj się ze mną – zapewniam rzetelną ocenę i profesjonalne doradztwo.
Jeśli planujesz zakup auta lub chcesz sprawdzić jego stan po naprawie, skontaktuj się ze mną – zapewniam fachową inspekcję i profesjonalną ocenę techniczną.

- Samochód z Wielkiej Brytanii – czy warto kupić „anglika”?
- Jak sprawdzić zastaw skarbowy na aucie? Sprawdź przed kupnem!
- Co warto wiedzieć o silniku 1.6 T-GDI? Opinie, awarie, wady i zalety
- Grupa VAG – silnik 1.4 TSI – opinia, wady, zalety, czy warto?
- Używany samochód z Danii – jak sprawdzić przebieg i stan? Sprowadzenie, opłaty, rejestracja
- Kiedy najlepiej kupić samochód? Pora roku i cena
- Katalizator w aucie – objawy, usterki, jak wyczyścić katalizator?
- Samochód z silnikiem 1.8 TSI/TFSI – awaryjność, usterki, wady opinia
- SRS w aucie — co to jest i jak działa? Jak skasować błąd SRS?